نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

گُرُت، نون محلی گیلان، رقیبی برای کروسان

نان محلی گیلان

گُرُت نون محلی گیلانیه که بیشتر در منطقه رودبار و اطرافش پخته میشه. گرت ته مزه شیرین و بافت متراکمی داره. خوردن این نون با شیرینی جاتی مثل مربا، عسل، شکلات و … یه طعم عالی رو ایجاد می کنه و می تونه اونو به یه رقیب جدی برای کروسان تبدیل کنه. به دلیل متراکم بودنش، خوردن یه برش ازش می تونه شما رو تا چند ساعت سیر نگه داره. بچه ها این نون رو خیلی دوست دارن و میشه به جای تنقلاتی که ارزش غذایی ندارن ازش به عنوان صبحانه و میان وعده استفاده کرد. سنگک، بربری و لواش ته مزه شور دارن و با نمک مزه دار می شن. جای یک نون شیرین سر سفره صبحانه ایرانی خالیه و خیلی از نون های محلی مثل گرت قابلیت این رو دارن که جایگزین بشن.

برای تهیه نون گرت به این مواد احتیاج دارین.

دستور پخت نون محلی گیلانی

2 لیوان آرد بریزین تو یه ظرف بزرگ. بهش ادویه، نمک، بکینگ پودر، خمیر مایه، کره و تخم مرغ رو اضافه کنین و با مقدار کمی شیر با هم مخلوط کنین. شیر رو کم کم به مواد اضافه کنین تا خمیر شکل بگیره. وقتی خمیر درست شد به مدت 10 تا 15 دقیقه ورز بدینش تا کاملا یکدست و منسجم بشه. بعد باید روی نون رو با کیسه فریزر، سلفن یا حتی پارچه بپوشونین. فقط قبلش سطح خمیر رو با روغن چرب کنین تا به کیسه فریزر نچسبه. ظرف رو داخل پتو یا پارچه بپیچین و بذارین به مدت 3 تا 4 ساعت استراحت کنه تا کامل آماده بشه. بعد از ور اومدن خمیر، اون رو روی سطحی که از قبل آرد پاشیدین با وردنه پهن کنین. فقط مواظب باشین خیلی نازک نشه. این نون باید ضخیم باشه. 3 تا 4 سانت قطر خمیر کافیه. دوباره قبل اینکه بره تو فر باید 30 دقیقه استراحت کنه. بعد از استراحت سطح نون رو با سخاوت کره بمالین. به مدت 1 ساعت با دمای متوسط بذارین تو فر تا بپزه. بعد از اینکه از فر درش آوردین، زمانی که هنوز داغه روش کره بمالین. به نظر میاد زیاده رویه ولی به ما اعتماد کنین. خیلی خوشمزه میشه. در نهایت یه تیکه از نون برش بزنین و نوش جان کنین.
توجه به محصولات محلی و گسترش دادنشون در کشورمون می تونه باعث ایجاد شغل های جدید و رونق کسب و کارهای کوچیک بشه. امیدواریم شما هم این نون رو بپزین و لذت ببرین و به بقیه معرفی کنین.

خروج از نسخه موبایل