نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

چای سبز و لاغری

چای سبز و لاغری

چای سبز چطور باعث کاهش وزن میشه و چه تاثیری روی بدن ما میذاره؟

چای سبز از طریق چند راه باعث کاهش وزن در بدن انسان می شه:

  1. بالا بردن متابولیسم بدن
  2. چربی سوزی
  3. افزایش انرژی
  4. کاهش اشتها
  5. کالری بسیار پایین

تمام این خواص به دلیل وجود دو ماده هست، کافئین و آنتی اکسیدانی به اسم کاتچین.

کافئین (Caffeine) به شما انرژی می ده و باعث میشه در طول روز یا در هنگام ورزش بتونین فعالیت بیشتری انجام بدین و با افزایش متابولیسم، سوخت و ساز بدن رو بیشتر می کنه. همچنین با کم کردن اشتها و ایجاد احساس سیری جلوی پرخوری رو می گیره. هر فنجان چای سبز معادل یک چهارم فنجان قهوه، کافئین داره.

چای سبز مقدار زیادی آنتی اکسیدان داره. اسم یکی از این آنتی اکسیدان های قوی کاتچین (Catechin) هست. کاتچین باعث بالا رفتن متابولیسم و سوخت و ساز و همچنین باعث چربی سوزی قوی در بدن می شه. فرایند چربی سوزی اینجوریه که سلول چربی باید از بافت چربی جدا بشه، تجزیه بشه، وارد خون بشه و به عنوان انرژی مصرف بشه. چون چربی ها منبع ذخیره انرژی بدن هستن، بدن برای از دست دادنشون مقاومت می کنه. کاری که کاتچین انجام می ده افزایش هورمونی به اسم نوراپی نفرین یا نور آدرنالین در بدن هست که باعث می شه فرایند جداسازی سلول چربی از بافت چربی و ورودش به خون برای سوختن به عنوان انرژی سریع‌تر و با مقاومت کمتری انجام بشه.

چای سبز و چربی سوزی در زمان ورزش

در یک مطالعه محقق ها به مدت ۶ هفته روی موش ها آزمایش انجام دادند. در اون آزمایش به موش ها رژیم غذایی پرچربی دادن. یک دسته از موش ها عصاره چای سبز معادل ۸ تا ۱۰ لیوان چای سبز بدون کافئین در روز دریافت کردن (برای اندازه گیری نقش کاتچین در چربی سوزی بدون دخالت کافئین). دسته دیگه موش‌ها چیزی دریافت نکردن. همه موش ها در روز به مقدار یکسانی ورزش و فعالیت می‌کردن. بعد از ۱۶ هفته نتیجه این تحقیق اعلام شد و مشخص شد که موش هایی که چای سبز مصرف کرده بودن ۲۷ % وزن و ۳۷ % چربی از دست دادن که خیلی بیشتر از دسته دیگه موش ها بود.

در آزمایش مشابهی روی انسان ها محقق ها به مدت ۱۰ هفته روی دوچرخه سوارها به صورت آزمایشی عصاره این چای رو امتحان کردن و نتیجه این شد که دوچرخه سوارانی که چای سبز استفاده کردن نسبت چربی بیشتری به کربوهیدرات به عنوان سوخت در هنگام ورزش سوزونده بودن. این خاصیت برای ورزشکاران حرفه‌ای که به استقامت بیشتری نیاز دارن، این نوشیدنی رو تبدیل به یک دم نوش ایده آل می کنه. ورزش هایی مثل بدنسازی که چربی سوزی بیشتر نسبت به سوزوندن کربوهیدرات، ورزشکار رو به نتیجه مطلوب تری می رسونه. اگه به مواد تشکیل دهنده مکمل های چربی سوز نگاه کنین، حتماً عصاره چای سبز رو می بینین که به علت خاصیت چربی سوزی بالای این گیاه هست و اینکه کاتچین موجود در این گیاه باعث افزایش چربی سوزی در زمان تمرین و حتی در زمان استراحت می شه.

چای ایرانی

اکثر مطالعات نشون دادن که با مصرف چای سبز میزان چربی سوزی بین ۳ تا ۴ درصد افزایش پیدا می کنه، اگر چه بعضی مطالعات تا ۸ درصد رو هم نشون می ده. برای کسی که می‌خواهد روزی ۲۰۰۰ کالری در روز بسوزونه، ۳ تا ۴ درصد چیزی حدود ۶۰ تا ۸۰ کالری اضافی در روز می شه و می تونه خیلی کمک کننده باشه.

تاثیر روی لاغری شکم

چای سبز می تونه شما رو زمان طولانی تری سیر نگه داره. با توجه به اینکه کالریش صفر هست جایگزین کردنش با نوشیدنی‌های شیرین می تونه ورودی کالری به بدن شما را بسیار کم کنه و خاصیت چربی سوزی و افزایش متابولیسم داره. به طور کلی تمام این خواص می تونن باعث کاهش چربی در بدن شما بشن. اما به طور مشخص در مورد چربی های شکم باید این رو بدونید که همه چربی ها در بدن با هم یکسان نیستن. چربی های زیر جلدی و پوستی با چربی های اشباع شده شکمی تفاوت دارن. مطالعات نشون میدن کاتچین موجود در این نوشیدنی بیشتر به روی چربی های اشباع شده در بدن تاثیر میذاره تا چربی های زیر پوستی. بنابراین نوشیدن این چای می تونه به شما در کوچک کردن شکمتون کمک کنه.

چای سبز و کاهش وزن

هیچ تضمینی برای کاهش وزن با نوشیدن چای سبز وجود نداره، اگه ورزش نکنید و اگه رژیم غذایی مناسب نداشته باشید. به عنوان مثال نوشیدن این دمنوش باعث نمی شه تاثیر یک لیوان نوشابه ای که شما در روز می خورید از بین بره و بدون تحرک و با داشتن رژیم غذایی نامناسب شما را لاغر کنه. اما جایگزین کردن چای سبز با نوشیدنی های شیرین و پرکالری که در روز مصرف میکنیم و استفاده از اون در کنار ورزش، باعث لاغری می شه.

مطالعه‌ای در طول ۸ هفته انجام شده بر روی دو دسته از آدم هایی که این نوع چای رو می نوشیدن و افرادی که آب می نوشیدن. اون افرادی که در طول روز چای سبز نوشیدن ۱/۳ کیلو وزن کم کردن. اما این یک قاعده کلی نیست و ممکنه روی بعضی از افراد تاثیر نداشته باشه. اگرچه مطالعات نشون داده که این ماده به صورت کم تاثیر روی کاهش وزن داره، اما باید با ورزش و رژیم غذایی مناسب همراه بشه تا تاثیر ملموسی روی کاهش وزن داشته باشه.

بهترین زمان برای نوشیدن

برای کاهش وزن، بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز حدود ۹۰ دقیقه قبل از تمرین و ورزش هست. همچنین یک فنجان قبل تمرین باعث چربی سوزی و یک فنجان بعد از تمرین باعث کم شدن اشتهای شما می شه. محقق ها میگن که بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح و ۵ تا ۶ عصر بهترین زمانه برای نوشیدن این چای برای کسانی که میخوان بیشترین سوخت و ساز رو داشته باشن. برای اینکه تمام خواصش رو جذب کنید باید اون رو با معده خالی بنوشید. نوشیدنش با معده پر باعث مشکل در جذب آهن غذا و همچنین کاتچین موجود در چای می شه. این چای می تونه جایگزین مناسبی برای قهوه صبح باشه. با اینکه چای سبز مثل قهوه کافئین بالایی داره، اما بدن رو تحت هجوم کافئین قرار نمیده و کافئین رو به صورت ملایم طی چند ساعت در بدن پخش می کنه.

میزان استفاده در روز برای چربی سوزی

مطالعات نشون داده 3 فنجان چای سبز در روز برای تاثیر روی متابولیسم بدن و چربی سوزی کافیه. نوشیدن بیشترش به دلیل داشتن کافئین و کم کردن آب بدن ممکنه برای شما مضر باشه.

آیا برند چای سبز روی خواصش تاثیر داره؟

چای سبز به شکل های متفاوتی در بازار وجود داره مثل پودر، مکمل ها، عصاره، قرص، تی بگ (چای کیسه ای) و برگ های تازه چای. تمام این شکل های موجود در بازار اگر کیفیت لازم رو داشته باشن، خواص و تاثیراتش رو به شما می بخشن. اما اگه درست عمل آوری نشده باشه، برای رشد برگ چای از کود شیمیایی و سموم شیمایی استفاده شده باشه، مدت طولانی انبار شده باشه و به اصطلاح تازه نباشه، اسانس و مواد شیمیایی داشته باشه، روی خواصش تاثیر می ذاره. توصیه ما اینه که برای دریافت تمام خواص مفید این نوشیدنی، در خرید چای سبز ایرانی به برگ های تازه و ارگانیک اون توجه کنین.

خروج از نسخه موبایل