نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

طرز تهیه مرغ ناردونی (خورشت ناردون) به روش اصیل شمالی

مرغ ناردونی یا خورشت ناردون

خورشت ناردون که به مرغ ناردونی هم معروفه، یک غذای شمالی و خوشمزه هست، که اگه به طعم انار و غذای ترش علاقه داشته باشید، عاشق این غذا میشید. طرز تهیه مرغ ناردونی سختی متوسطی داره و زمان نرمالی برای تهیه این غذا باید صرف بشه. رسپی های مختلفی برای خورشت ناردونی وجود داره، که در مناطق مختلف به روش های متفاوتی طبخ میشه؛ اما عموما مواد اولیه اصلی که مرغ، پیاز، رب انار و دانه انار هست، در همه رسپی ها ثابته. در ادامه طرز تهیه خورشت ناردون رو به روش اصیل شمالی توضیح میدم.

فیلم طرز تهیه مرغ ناردونی

 

مواد لازم برای تهیه مرغ ناردونی یا خورشت ناردون

مرغ: 3 تکه
پیاز: 2 عدد متوسط
رب انار خانگی ترش: 2 قاشق
سیر: 3 حبه متوسط یا 5 حبه کوچک
آب انار: 1 فنجان
زعفران: نصف فنجان
دانه انار: 4 تا 6 قاشق
ادویه: نمک، فلفل و زردچوبه (باقی ادویه ها به دلخواه و بنابر سلیقه شما میتونه اضافه بشه)

طرز تهیه مرغ ناردونی (خورشت ناردون)

مرحله اول: طبخ مرغ

برای هر نفر یک تکه مرغ در نظر بگیرید. مرغ رو به 2 روش میشه در این غذا آماده کرد.

میتونید اول مرغ رو بپزید، بعد سرخ کنید و داخل سس قرار بدید؛ یا میتونید اول مرغ رو با حرارت زیاد به صورتی که 2 طرفش طلایی بشه سرخ کنید و بعد داخل سس قرار بدید.

با هر 2 روش طعم خوبی بدست میاد. همینطور که در ویدیو میبینید، ما با روش اول مرغ رو آماده کردیم.

برای پختن مرغ بهتره همراه با زردچوبه، یک پیاز کامل، 2 حبه سیر، 2 عدد برگ بو و مقداری فلفل سیاه بپزید، تا بوی مرغ گرفته بشه و آب مرغ طعم خوبی بگیره.

بعد از اینکه حدود نیم ساعت با شعله ملایم پخت، تکه های مرغ رو از قابلمه خارج کنید و داخل تابه سرخ کنید.

سرخ کردن کاملا اختیاریه، شما میتونید با مرغ پخته هم این خورشت رو تهیه کنید؛ اما سرخ کردن تکه های مرغ به خوشمزه تر شدن این غذا کمک میکنه.

مرحله دوم: تهیه سس خورشت ناردون

پیاز ها رو خلالی خرد کنید وبه همراه سیر خرد شده تفت بدید.

زمانی که پیاز طلایی شد، بهش رب انار رو اضافه کنید، تا کمی تفت بخوره.

حالا آب انار رو اضافه کنید؛ اینکه آب انار ترش باشه یا ملس یا شیرین بستگی به سلیقه شما داره؛ چون آب انار پایه این سس رو تشکیل میده و از رب انار ترش استفاده کردید، اگه از آب انار ترش استفاده کنید، ممکنه غذا خیلی ترش بشه، پس به این نکته دقت کنید.

الزامی نیست ولی اگه به سس مقداری آب مرغ هم اضافه کنید، میتونه خورشت رو خوشمزه تر کنه.

مرحله سوم: جا افتادن مرغ ناردونی

سس که شروع به جوشیدن کرد، بهش مرغ رو اضافه کنید.

سعی کنید سس کامل رو سطح مرغ رو بگیره، تا طعم مرغ و سس کاملا به خورد هم برن.

اجازه بدید حدود 15 تا 20 دقیقه با شعله ملایم بجوشه تا سس غلیظ بشه.

بعد از غلیظ شدن سس، دانه های انار و زعفران دم کرده رو به غذا اضافه کنید.

حدود 10 دقیقه که دانه های انار با خورشت بجوشه غذا آماده شده.

نکات مهم برای تهیه مرغ ناردونی

• این غذا رو با گوشت بوقلمون، اردک و غاز هم در گیلان درست می کنن.
• در بعضی از رسپی ها یک قاشق رب گوجه وجود داره؛ که معمولا به دلیل قرمز شدن رنگ غذا میریزن، ولی من توصیه میکنم نریزین، چون طعمی که رب گوجه به این غذا میده باعث میشه، از مزه اصیلش فاصله بگیره و مزه انار رو کم میکنه.
• در بعضی رسپی ها آلو بخارا در این غذا وجود داره. ریختن آلو بخارا باعث ملس شدن این خورشت میشه. بنابراین ریختن آلو کاملا سلیقه ای به حساب میاد.
• اگه خورشت خیلی ترش شد، میتونید از چند قاشق شکر یا رب انار شیرین برای متعادل کردن طعم غذا استفاده کنید.
• راه های زیادی وجود داره که شما مزه این خورشت رو ترش، ملس یا شیرین دربیارید. در درجه اول بگم که این غذا شیرین نیست؛ پس بهتره سعی کنید، ملس یا ترش درستش کنید. رب انار، آب انار و دانه انار هرسه تا طعم های ترش، ملس و شیرین دارن. با بازی با طعم های مخلف این 3 ماده غذایی میتونید، مزه خورشت رو طبق سلیقه خودتون تنظیم کنید.
• میشه به اندازه یک قاشق چای خوری داخل این غذا گلپر ریخت، تا طعم انار و گلپر باهم هماهنگ بشه.
• در بعضی مناطق گیلان و مازندران به مرغ ناردونی بادمجان سرخ شده اضافه میکنن؛ اما اضافه کردنش الزامی نداره و این غذا بدون بادمجان سرخ شده هم بسیار خوشمزه هست.
• ترجیحا به جای انار خشک از انار تازه استفاده کنید. (ترجیح شخصی من اینه که اگه انار تازه نداشته باشم، کلا دانه انار رو از این غذا حذف میکنم؛ چون رب انار و آب انار به اندازه کافی مزه لازم رو به این غذا میدن)
• در بعضی مناطق گیلان و مازندران مقداری گردو ساییده شده به این غذا اضافه میشه.

مرغ ناردونی جز غذا های خوشمزه شمالی به حساب میاد، که برعکس بقیه غذا های شمالی تهیه کردنش خیلی سخت و زمان بر نیست. خورشت ناردونی در مجموع بین 45 دقیقه تا 1 ساعت آماده شدنش طول میکشه، که بین غذا ها کوتاه و آسان به حساب میاد. خورشت ناردون به دلیل طعم انار یکی از مناسب ترین گزینه ها برای تهیه شام شب یلدا هست. طرز تهیه خورشت ناردون در مناطق مخلف گیلان و مازندران کمی متفاوته؛ اما در مجموع داخل همه‌ی این دستور پخت ها رب انار، آب انار و دانه انار یکسانه که باعث میشه همه‌ی رسپی های این غذا طعم مشابهی داشته باشن. اگه این غذا رو تهیه کردید، نظرتون رو با ما و دیگران به اشتراک بذارید.

 

خروج از نسخه موبایل