نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

راهنمای خرید چای سبز

چای سبز خالص و درجه یک

نوشیدن چای سبز ایرانی فواید زیادی برای سلامتی انسان داره و دم کرده این گیاه یکی از مفیدترین نوشیدنی های طبیعی به حساب میاد. اما آیا همه ی چای سبزهای موجود در بازار برای سلامتی شما مفیدن؟ چطور میشه بهترین چای سبز که هم کیفیت بالایی داشته باشه هم برای سلامتی مفید باشه رو انتخاب کرد؟

برای خرید چای سبز درجه یک به نکات زیر توجه کنین:

رنگ چای سبز

برخلاف چای سیاه، چای سبز فرایند اکسیداسیون (تخمیر) رو طی نمی کنه. عمل حرارت دادن و خشک کردن برگ چای قبل از تخمیر، باعث میشه کلوروفیل داخل برگ حفظ بشه. کلوروفیل ماده ای هست که باعث سبز شدن رنگ برگ گیاه میشه. از این رو چای سبز با کیفیت نباید برگ های قهوه ای داشته باشه.

بنابراین زمانی که شما چای سبز با کیفیت رو دم می کنین رنگ چای در فنجون شما باید طیفی از رنگ سبز باشه (روشن یا تیره بودن رنگ چای دم کرده بستگی به زمان موندنش داخل آب جوش داره). رنگ طلایی یا قهوه ای چای سبز بعد از دم شدن نشونه کیفیت پایین برگ خشک شده این گیاه هست.

بعد از دم کشیدن در آب داغ، برگ چای به رنگ سبز در میاد. رنگ قهوه ای نشون دهنده اینه که گیاه خوب فراوری نشده.

مکان و روش پرورش

اگه دنبال خرید چای سبز با کیفیت هستین، باید زمان کوتاهی رو صرف برسی اطلاعات مکانی که چای در اونجا پرورش پیدا کرده بکنین. مثل اینکه چای در کدوم منطقه پرورش پیدا کرده (چای مرغوب در هر منطقه و آب و هوایی رشد نمی کنه). در منطقه ای که چای کاشته شده آیا ازکود شیمیایی یا آفتکش استفاده میشه یا نه (کود شیمیایی و آفتکش می تونه سلامتی شما رو به خطر بندازه). چه کسی با چه روشی این چای رو فرآوری کرده (پرورش مناسب چای فقط نیمی از کیفیت چای رو تضمین میکنه، عامل مهم دیگه ای که روی کیفیت چای سبز تاثیر زیادی داره نوع فراوری برگ سبز چای هست). بررسی تمام این عوامل می تونه تصمیم گیری برای خرید چای رو براتون بسیار راحت بکنه.

تازه بودن برگ چای

بیشتر خواص مفید چای سبز برای انسان به دلیل وجود آنتی اکسیدانی به اسم کاتچین هست. این آنتی اکسیدان با گذر زمان و قرار گرفتن در مجاورت نور، گرما و گرد و غبار از بین میره. خواص مغذی و طعم و عطر این گیاه با گذر زمان طولانی، کم میشه. مصرف چای سبز تازه برای شما خواص مفید و طعم و عطر مناسب رو به همراه میاره.

چایی که تا 10 ماه بعد از برداشت مصرف بشه، چای تازه به حساب میاد. بنابراین به زمان تولید چای دقت کنین. به این نکته توجه کنین که در چای شرکتی زمان بسته بندی رو به عنوان زمان تولید حساب می کنن نه زمان چیده شدن رو.

خالص بودن

در انواع مدل های چای صنعتی مثل چای سرد (یخ چای)، چای کیسه ای طعمدار و … از افزودنی های شیمیایی و شیرین کننده ها استفاده میشه. طبق مطالعاتی که محققان انجام دادن، افزودنی های شیمیایی و شیرین کننده ها می تونن باعث جلوگیری از جذب مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها در بدن شما بشن. افزودنی های شیمیایی و شیرین کننده ها تاثیر مفید بودن این نوشیدنی رو برای سلامتی کم می کنن.

با توجه به این موضوع بهتره که از چای سبزهایی که دارای مواد افزودنی هستن استفاده نکنین. این باعث میشه بتونین از تمام مزایای که این چای برای سلامتی انسان داره بهره مند بشین.

حتی اگه خودتون در فنجون چای شکر بریزن، باعث از بین رفتن خواص چای سبز میشه. بهتره اگه می خواین فنجون چای رو شیرین کنین از یک قاشق عسل طبیعی استفاده کنین. (عسل طبیعی رو زمانی به چای اضافه کنین که دمای آب به زیر 40 درجه رسیده باشه. چون عسل در دمای بالاتر از 40 درجه خواص مفید خودش رو از دست میده).

چین اول

زمان چیده شدن چای یکی از مهمترین فاکتورها در تعیین کیفیت این نوشیدنی هست. مرغوب ترین و باکیفیت ترین چای چیده شده در فصل بهار هست. آب و هوای معتدل در فصل بهار و همینطور آفتاب خوردن برگ های بالایی چای، باعث میشه چایی که در فصل بهار چیده میشه از نظر عطر و طعم بهترین کیفیت رو داشته باشه. شما اگه در بهار برگ چای رو لمس کنین متوجه لطیف تر بودن برگ ها میشین. اگه برگ رو له کنین متوجه عطر بیشتر و مطبوع ترش نسبت به فصل تابستون و پاییز می شین.

ارگانیک بودن

ارگانیک بودن یک محصول گیاهی تضمین می کنه که شما مواد ناشی از کود شیمیای و آفت کش رو وارد بدنتون نمی کنین.

طعم مطبوع و دلپذیر

چای سبز به طعم تلخ زیاد معروفه. اما در واقع خیلی تلخ نیست. استفاده از برگ هایی با کیفیت پایین و عدم توانایی در درست دم آوردنش باعث تلخیش میشه.

استفاده از برگ چای سبز به جای خرید چای کیسه ای و پودر شده

دم کرده برگ چای از چای کیسه ای خوش طعم تره و عطر بهتری داره. برگ چای معمولا ارزونتره چون شما هزینه بسته بندی و برندینگ محصول رو نمی پردازین. نوشیدن برگ کامل چای فایده بیشتری برای سلامتی شما داره چون داخل چای کیسه ای از چای پودر شده استفاده شده و برگ پودر شده چای در مجاورت هوا و گرد و خاک، مواد مغذی خودش رو از دست میده. معمولا از چای بی کیفیت برای چای کیسه ای استفاده میشه. کیسه های چای کیسه حاوی پلاستیک هستن و تحقیقات نشون می دن که مواد پلاستیکی رو وارد بدن شما می کنن که برای سلامتی شما مضر هست.

خروج از نسخه موبایل