نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

درمان طبیعی آفتاب سوختگی با 11 ماده طبیعی موجود در آشپزخانه

پوست آفتاب سوخته

زمانی که شما دچار آفتاب سوختگی میشید، راه های متفاوتی برای درمان و رفع التهاب پوستی که با نور خورشید دچار سوختگی و التهاب شده وجود داره. لوسیون ها و پماد های مختلفی وجود داره، که با تشخیص پزشک باید مصرف بشه. در کنار این پماد ها و مواد شیمیایی تعدادی مواد طبیعی وجود داره، که به تسکین پوست آفتاب سوخته کمک میکنه. با این مواد میشه آفتاب سوختگی پوست رو به صورت طبیعی درمان کرد یا به روند بهبود پوست کمک کرد؛ روغن زیتون، سیب زمینی، شیر، گوجه فرنگی، جو دوسر، یخ، خیار، کاهو، ماست، آلوئه ورا و زردچوبه مواد طبیعی هستن، که ممکنه داخل آشپزخانه شما وجود داشته باشن و مالیدن این مواد به پوست باعث کاهش التهاب و کمک به رفع سوزش و خارش پوست میشه. در ادامه نحوه کمک این مواد طبیعی برای رفع آفتاب سوختگی و نحوه به کارگیری آنها روی پوست رو توضیح میدم.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی پلی فنول هست، که به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکنه. این مواد به ترمیم و التیام پوست آفتاب سوخته کمک میکنن. زمانی پوست در معرض نور خورشید قرار میگیره، سلول های پوست در معرض آسیب مخرب رادیکال های آزادی که با اکسیژن در ارتباط هستن قرار میگیره. دقت کنید، استفاده از روغن زیتون برای رفع سوزش، خارش و التهابی که بعد از آفتاب سوختگی ایجاد میشه مفیده و مالیدن این روغن روی پوست لایه محافظی در برابر نور خورشید ایجاد نمیکنه. بنابراین مالیدن این روغن به پوست و آفتاب گرفتن با این تصور که از سوختگی ناشی از آفتاب جلوگیری میکنه اشتباهه.

نحوه مصرف روغن زیتون برای درمان آفتاب سوختگی

روغن زیتون رو روی پنبه بریزید و به آرامی روی پوست بمالید. روغن زیتون رو با کمی آلوئه ورا مخلوط کنید و روی پوست بمالید. اجازه بدید مدت زمان طولانی روی پوست بمونه، بعد با کمی آب و شامپو بدن بدون اینکه لیف یا جسم سختی که باعث خراشیدگی و تحریک پوست بشه به کار ببرید، پوست رو بشورید.
برای تهیه روغن زیتون بکر رودبار همراه با برگه آزمایش خلوص به قسمت فروشگاه سایت مراجعه کنید.

سیب زمینی

سیب زمینی با مواد و نشاسته ای که داخلش هست، میتونه به تسکین پوست سوخته و کم شدن خارش پوست کمک کنه. با استفاده منظم از سیب زمینی لایه های بالایی پوست ترمیم میشن و رطوبت به نواحی خشک پوست میرسه.

نحوه مصرف سیب زمینی برای درمان آفتاب سوختگی

سیب زمینی ها رو حلقه حلقه کنید و اجازه بدید روی پوست بمونه. میشه سیب زمینی رو با رنده ریز یا داخل غذا ساز پوره کرد و روی پوست مالید. اگه سیب زمینی خشکه، میتونید مقدار کمی آب برای کمک به پوره شدنش استفاده کنید.

شیر

شیر یک لایه از پروتئین روی پوست ایجاد میکنه، که باعث آرام شدن پوست آفتاب سوخته میشه.

نحوه مصرف شیر برای درمان آفتاب سوختگی

یک پنبه یا گاز استریل رو داخل کاسه حاوی شیر سرد بندازید؛ با دست کمی فشار بدید تا شیر اضافه از داخل پنبه یا گاز خارج بشه؛ خیلی فشار ندید تا کاملا خشک بشه؛ ما به رطوبت شیر روی پوست احتیاج داریم. اگه شیر در کاسه به دمای اتاق رسید و ولرم شد، دوباره داخل یخچال بذاریدش تا خنک بشه و با شیر خنک این کار رو ادامه بدید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به لطف ماده ای به نام لیکوپن که باعث ایجاد رنگ دانه های قرمز و رنگ گوجه فرنگی میشه، برای التیام پوست آفتاب سوخته مفیده.

نحوه مصرف گوجه فرنگی برای درمان آفتاب سوختگی

چند عدد گوجه فرنگی رو داخل فریزر بذارید تا یخ بزنه؛ بعد از اینکه یخ زد، گوجه ها رو پوره کنید و روی پوست بمالید. میتونید به پوره گوجه فرنگی مقداری روغن زیتون اضافه کنید تا تاثیرش بیشتر بشه.

جو دوسر

جو دوسر باعث حفظ رطوبت میشه؛ همچنین حاوی مقدار زیادی سیلیس هست، که تاثیر مثبتی در درمان پوست آفتاب سوخته داره.

نحوه مصرف جو دوسر برای درمان آفتاب سوختگی

وان حمام رو با آب خنک (خیلی سرد نه، فقط خنک) پر کنید و به اندازه 2 لیوان جو دوسر داخل وان بریزید و حدود نیم ساعت داخل وان دراز بکشید. بعد از گذشت نیم ساعت از وان خارج بشید و اجازه بدید بدن شما به طور طبیعی و بدون استفاده از حوله خشک بشه.

یخ

چند ساعت اول آفتاب سوختگی، خنک نگه داشتن سطح پوست کمک میکنه تا عوارض کمتری رو در طولانی مدت به وجود بیاد. یخ یکی از در دسترس ترین ماده هایی هست، که میشه باهاش سطح پوست رو خنک نگه داشت.

نحوه مصرف یخ برای درمان آفتاب سوختگی

تکه های یخ رو داخل پارچه بپیچید و با یک گوشت کوب یا چکش و یا هر وسیله دیگه ای که در دسترس هست، روی پارچه بکوبید تا یخ های به تکه های کوچک تر تبدیل بشن. یخ های خرد شده رو داخل یک کیسه فریزر بریزید و روی پوست بذارید تا سرمای یخ به سطح پوست شما منتقل بشه.

خیار

خیار پوست آفتاب سوخته رو خنک میکنه؛ همچنین خواص آنتی اکسیدانی و ضد دردی داره، که به روند بهبود پوست کمک میکنه.

نحوه مصرف خیار برای درمان آفتاب سوختگی

یک یا چند خیار رو داخل یخچال بذارید تا سرد بشن. بعد از سرد شدن، خیار ها رو حلقه حلقه کنید و روی پوست بذارید. بعد از چند دقیقه طرفی که با پوست در تماسه گرم میشه، باید خیار رو برگردونید و طرف دیگه رو که هنوز خنکه روی پوست بذارید.

کاهو

ضد درد بودن یکی از خواص طبیعی کاهو به حساب میاد، که میتونه باعث کاهش خارش و سوزش پوست آفتاب سوخته بشه.

نحوه مصرف کاهو برای درمان آفتاب سوختگی

برگ های یک دسته کاهو رو بشورید و از هم جدا کنید. برگ ها رو داخل آب جوش چند دقیقه بجوشونید تا عصاره کاهو به آب منتقل بشه. مواد رو از صافی رد کنید و عصاره کاهو رو داخل یخچال بذارید تا سرد بشه. زمانی که عصاره کاهو سرد شد، با پنبه یا گاز استریل به آرامی روی پوست بمالید.

ماست

ماست حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک و آنزیم هست، که به آفتاب سوختگی های دردناک کمک میکنه.

نحوه مصرف ماست برای درمان آفتاب سوختگی

دست ها رو بشورید و ماست خنک رو روی پوست بمالید؛ تا زمانی که ماست هم دما محیط بشه اجازه بدید، روی پوست باقی بمونه. بعد با آب خنک یا ولرم ماست رو بشورید و این کار رو هرچقدر که نیازه ادامه بدید.

آلوئه ورا

بسیاری از پزشکان معتقدن آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی بسیار موثره؛ به شرطی که آلوئه ورا خالص باشه و ماده شیمیایی دیگه ای باهاش مخلوط نشده باشه.

نحوه مصرف آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی

برگ آلوئه ورا رو از وسط نصف کنید و ژل داخل برگ رو خارج کنید. ژل این گیاه رو روی پوست بمالید تا رطوبتش باعث بهبود پوست بشه.

زردچوبه

خواص ضد عفونی کننده و ضد التهاب زردچوبه باعث میشه، این ریشه یک ماده موثر برای بهبود پوست آفتاب سوخته باشه.

نحوه مصرف زردچوبه برای درمان آفتاب سوختگی

2 قاشق زردچوبه پودر شده رو داخل کاسه بریزید. بهش کم کم آب اضافه کنید تا تبدیل به خمیر بشه. بعد خمیر زردچوبه رو روی پوست بمالید و اجازه بدید مدتی رو پوست بمونه.
در این متن راه های درمان طبیعی آفتاب سوختگی با 11 ماده طبیعی رو گفته شد. این مواد طبیعی میتونن باعث التیام پوست آفتاب سوخته بشن و روند بهبود پوست رو سریع تر کنن؛ اما این مواد نباید جایگزین دکتر رفتن و خود درمانی بشه. اگه دچار آفتاب سوختگی شدید هستین، حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید. خوبی این مواد طبیعی اینه که به راحتی قابل استفاده و در دسترس ما هستن. میشه از این 11 ماده طبیعی در کنار درمانی که پزشک در نظر گرفته استفاده کرد، تا روند بهبود سریع تر بشه. روغن زیتون، سیب زمینی، شیر، گوجه فرنگی، جو دوسر، یخ، خیار، کاهو، ماست، آلوئه ورا و زردچوبه مواد طبیعی هستن، که با توجه به موارد تجربی و مشاهدات پزشکی باعث درمان پوست آفتاب سوخته میشن. این مواد طبیعی دارای خواص آنتی اکسیدانی، آبرسانی، خنک کردن پوست و ضد التهابی هستن، که برای درمان طبیعی آفتاب سوختگی مفید هست.

 

 

خروج از نسخه موبایل