نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

طرز تهیه کره بادام زمینی در خانه (خوشمزه و مقوی)

کره بادام زمینی پهن شده در ظرف از نمای نزدیک

کره بادام زمینی به دلیل داشتن پروتئین، فیبر و اسید چرب مفید، صبحانه و میان وعده مناسبی برای کودکان و ورزشکاران به حساب میاد، که باعث ایجاد احساس سیری و افزایش انرژی میشه. اما چرا باید طرز تهیه کره بادام در خانه رو یاد بگیریم؟ خیلی از کره بادام زمینی های داخل بازار مناسب مصرف نیستن؛ بسیار سفت و خشکن، طعم تلخی دارن یا حاوی انواع شیرین کننده های مضر هستن. حتی زمانی که جلو چشم از بادام کره می گیرن، باز هم کره سفت و تلخی نصیب شما میشه. با رعایت نکات مهم مثل خرید بادام زمینی مناسب، به اندازه برشته کردن بادام زمینی و… شما یک کره بادام زمینی نرم و خوشمزه خواهید داشت.

مواد لازم برای تهیه کره بادام زمینی در خانه

بادام زمینی آستانه 500 گرم

مواد اختیاری که با توجه به سلیقه میشه به این کره اضافه کرد.

نمک: نصف قاشق چای خوری
عسل طبیعی: 2 قاشق غذا خوری
پودر کاکائو: 1 قاشق غذا خوری سر خالی
روغن کنجد: 1 قاشق غذا خوری
دارچین: 1 قاشق مربا خوری
شکلات: 1 قاشق غذا خوری (هر نوع شکلاتی میشه اضافه کرد. شکلات صبحانه، شکلات شیری و شکلات تلخ. فقط باید به صورت مایع باشن)
پودر قند: به مقدار دلخواه
شیره افرا: 2 قاشق غذا خوری

مراحل تهیه کره بادام زمینی خانگی

مرحله اول (انتخاب بادام زمینی مناسب)

خیلی واضح و طبیعیه که طعم کره بادام زمینی به نوع بادامی که ازش کره می گیرید بستگی داشته باشه.

بهترین بادام برای کره گیری باید کمی روغنی باشه و ته مزه شیرین داشته باشه. مهم نیست که اندازش چقدر باشه؛ حتی بادام های خیلی کوچک اگه روغنی باشن و ته مزه شیرین داشته باشن برای کره گیری مناسب هستن.

بعضی از افراد گول درشت بودن بادام زمینی رو میخورن؛ در صورتی که خیلی از بادام های درشت خشک هستن و روغن کمی دارن، همچنین شیرین نیست یا حتی مزشون به تلخی میزنه.
در ایران بادام زمینی آستانه از همه شیرین تر و روغنی تره؛ بعد از بادام آستانه، بادام زمینی دشت مغان خوشمزه روغنی و شیرینه. اما بادام هایی که از کشور های خارجی مثل چین و عراق وارد میشن روغنی نیستن و ته مزه تلخی دارن.

به همین دلیله که حتی زمانی که جلوی چشم شما کره بادام زمینی با بادام سالم گرفته میشه، بازهم بافت خشک و طعم تلخی داره.

مرحله دوم (تفت دادن، رست کردن یا بود دادن بادام زمینی)

در این مرحله بادام زمینی ها باید مقداری حرارت ببینن تا عطر و طعم قوی تری داشته باشن و روغن بیشتری آزاد کنن. این کار به 2 روش انجام میشه.
1. حرارت دادن در فر: روی سینی فر کاغذ مومی بذارید و بادام زمینی ها رو پهن کنید. درجه حرارت رو روی 180 تنظیم و فن رو روشن کنید. اجازه بدید بادام ها بین 7 تا 10 دقیقه داخل فر حرارت ببینن تا کمی برشته بشن.
2. حرارت دادن در تابه: تابه ای با کف زخیم انتخاب کنید و روی شعله ملایم بذارید. بادام زمینی ها رو داخلش بریزید و با کف گیر مدام هم بزنید تا مقداری برشته بشن. (با این روش بادام ها خیلی زود ممکنه بسوزن و تلخ بشن؛ برای جلوگیری باید مدام هم زد.)
نکته مهم: بادام باید فقط مقداری حرارت ببینه که کمی رنگش تیره تر بشه. خیلی از مواقع پیش میاد بادام زیادی حرارت میبینه و تلخ میشه که باعث خراب شدن مزه کره میشه. شما می تونید بدون تفت دادن هم از بادام کره بگیرید؛ تفت دادن کاملا اختیاریه و بستگی به سلیقه شما داره.

مرحله سوم (پوست کندن بادام زمینی)

قبل از میکس کردن بادام باید پوستش رو بکنید و تمام شون رو از وسط نصف کنید تا شن یا کپک نداشته باشن. خیلی مهمه که به شن و کپک توجه کنید؛ این دو ماده برای سلامتی شما مضر هستن. برای پوست کندن بادام زمینی 2 روش وجود داره.
نکته مهم: می تونید بادام بدون پوست و نصف شده بخرید تا نیاز به پوست کندن نداشته باشید. اگه بادام زمینی با پوست تهیه می کنید؛ زمان پوست کندن دقت کنید تا جایی که ممکنه نمک رو ازش جدا کنید تا داخل کره نره.

مرحله سوم (تبدیل بادام زمینی به کره)

بادم زمینی ها رو داخل مخلوط کن بریزید. برای این مرحله بهتره بادام هنوز کمی گرم باشه. مخلوط کن رو روشن و شروع به پودر کردن بادام ها کنید.

تبدیل بادام زمینی به کره بادام زمینی پروسه زمان بر و سختیه. شما باید هر 1 دقیقه با قاشق یا کاردک بادام های چسبیده به دیواره مخلوط کن رو بتراشید و به سمت تیغه مخلوط کن هل بدید.

عمل مخلوط کردن رو اینقدر ادامه بدید تا به بافت کره ای و یکدست برسید. بافت بادام زمینی در طول این پروسه به این شکله که اول پودر میشه، بعد از چند دقیقه گلوله گلوله به هم میچسبه و بعد از مدتی حالت کره ای پیدا می کنه. دقت کنید کره بادام زمینی خانگی مثل کره بادام زمینی تجاری کاملا بافتش یکدست نمیشه و دانه های ریز بادام داخلش میمونه که البته چیزی از خوشمزه بودنش کم نمی کنه.

اگه خیلی علاقه دارید کره بافت خامه ای داشته باشه زمانی که گلوله گلوله و بهم چسبیدس بهش 1 قاشق روغن کنجد اضافه کنید.

(کره بادام زمینی رژیمی عطر گیلان بدون هیچ گونه شکر، نمک و روغنی از بادام زمینی شیرین و خوشمزه آستانه به صورت خانگی تهیه شده. می تونید این کره رو در قسمت فروشگاه تهیه کنید.)

مرحله چهارم (افزودنی ها)

برای اینکه مصرف این کره به سلامتی شما کمک کنه؛ بهتره که به صورت رژیمی یعنی بدون شکر، نمک، روغن و هر نوع افزودنی دیگه ای تهیه بشه. اما اگه قصد دارید مقداری بهش شیرینی و طعم اضافه کنید؛ در آخر که به بافت کره ای رسیدید، قبل از خارج کردن از مخلوط کن برای شیرین کردنش میشه از پودر قند، عسل طبیعی، شیره افرا و شکلات استفاده کرده. همچنین برای خوشمزه تر کردنش از مقداری نمک، کاکائو و دارچین استفاده کنید.

باید در نظر داشته باشید که تهیه کره بادام زمینی در خانه به نسبت زمان بره، شاید حدود 30 دقیقه وقت شما رو بگیره اما ارزش داره. با انتخاب بادام مناسب و رعایت مراحل بالا می تونید یک کره با کیفیت،سالم و خوشمزه داشته باشید.

 

خروج از نسخه موبایل