نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

9 خواص چای سیاه که با تحقیق علمی به اثبات رسیدن

یک فنجان چای سیاه

چای سیاه بین ما ایرانی ها نوشیدنی محبوبی به حساب میاد؛ به طوری که ممکنه هر ایرانی روزانه بین 2 تا 5 لیوان چای سیاه مصرف کنه. با توجه به مصرف بالای این نوشیدنی و جایگاهی که در رژیم غذایی روزانه ما داره، خیلی خوبه که اطلاع داشته باشیم با نوشیدن چای سیاه چه اتفاقی در بدن ما میوفته و چای سیاه چه خواصی برای بدن ما داره. از طرفی وقتی خواص چای سیاه رو سرچ کنید. با انواع خواص مثل لاغری با نوشیدن چای سیاه، شفافیت پوست با نوشیدن چای سیاه و … برای این نوشیدنی نوشته شده، که با اینکه ما هر روز در حال مصرف چای سیاه هستیم، ولی نتیجه ای مثل لاغری و شفافیت پوست و … از نوشیدن این چای نگرفتیم. به همین دلیل در این متن 9 خواص چای سیاه که با تحقیق علمی به اثبات رسیدن رو بررسی می کنیم.

بهبود سلامت قلب با نوشیدن چای سیاه

چای سیاه حاوی گروهی دیگه ای از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها هست، که برای سلامت قلب مفید هستن.
فلاونوئید ها رو میشه در چای، سبزیجات و شکلات تلخ پیدا کرد. مصرف منظم این مواد به کاهش تعداد زیادی از عوامل بیماری قلبی مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا، تری گلیسیرید بالا و چاقی کمک میکنه. (منبع 1،2)
یک بررسی جامع از مطالعات مختلف نشان داده، با نوشیدن هر فنجان چای در طول روز خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی 4 درصد، خطر حمله قلبی و سایر حوادث قلبی عروقی 2 درصد و خطر سکته مغزی 4 درصد کمتر میشه. (منبع) یک مطالعه بزرگ نشان داده، افرادی که روزانه چای مینوشن در مقایسه با افرادی که در 12 ماه گذشته چای مصرف نکردن، ۸ درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و ۱۰ درصد کاهش خطر ابتلا به حوادث عمده قلبی مثل حمله قلبی داشتن. (منبع) اضافه کردن چای سیاه به برنامه غذایی روزانه راهی آسان برای گنجاندن آنتی اکسیدان به برنامه غذایی و بهرمندی از فواید این مواد برای سلامتیه.

خواص آنتی اکسیدانی با نوشیدن چای سیاه

آنتی اکسیدان ها به عنوان مواد مفید برای سلامتی شناخته میشن. مصرف این مواد میتونه به کاهش آسیب های سلولی در بدن و حذف رادیکال های آزاد کمک کنه. این فرآیند در نهایت باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن میشه. (منبع 1،2)
پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستن، که برخی از غذا ها و نوشیدنی ها ازجمله چای سیاه پیدا میشن. گروه‌ هایی از پلی‌فنول‌ها، از جمله کاتچین‌ ها، تافلاوین‌ ها و تاروبیگین‌ ها، منابع اصلی آنتی‌اکسیدان ‌ها در چای سیاه هستن و ممکنه باعث تقویت سلامت عمومی بدن بشن. (منبع)
یک مطالعه روی موش‌ ها نقش تافلاوین و تیاروبیگین رو در چای سیاه و خطر ابتلا به دیابت، چاقی و کلسترول بالا رو بررسی کرد. نتایج نشان داد، که تافلاوین ها و تیاروبیگین ها سطح کلسترول و قند خون رو کاهش میدن. (منبع) یک مطالعه قدیمی‌ تر نقش کاتچین‌های چای اولانگ رو بر وزن بدن بررسی کرد. این مطالعه نشان داد، افرادی که روزانه 690 میلی گرم کاتچین از چای به مدت 12 هفته مصرف کردن، مقدار چربی بدنشون کاهش پیدا کرد. (منبع)
در حالی که بسیاری از مکمل های موجود در بازار حاوی آنتی اکسیدان هستن. بهترین راه برای مصرف این مواد از طریق غذا و نوشیدنیه. برخی تحقیقات نشان دادن، که مصرف آنتی اکسیدان ها به شکل مکمل ممکنه به سلامتی شما آسیب بزنه. (منبع)
برای اینکه مطمعن بشید از فواید و خواص چای سیاه بهرمند میشید. باید از چای سیاه طبیعی که رنگ و اسانس نداشته باشه استفاده کنید. چای ایرانی لاهیجان کاملا طبیعی و بدون رنگ و اسانس رو میتونید از قسمت فروشگاه عطر گیلان تهیه کنید.

کاهش کلسترول بد LDL با نوشیدن چای سیاه

بدن انسان دارای ماده ای به نام لیپوپروتئین هست، که کلسترول رو به سراسر بدن منتقل میکنه. 2 نوع لیپوپروتئین داریم؛ یکی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) در بدن وجود دارن. LDL به عنوان لیپوپروتئین “بد” در نظر گرفته میشه؛ برای اینکه کلسترول رو به سلول های بدن منتقل میکنه. در همین حال HDL به عنوان لیپوپروتئین “خوب” در نظر گرفته میشه؛ برای اینکه کلسترول رو از سلول های شما دور می کنه و به کبد می بره تا از جریان خون خارج بشه.
زمانی که LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشه، میتونه در شریان های بدن رسوب کنه و باعث ایجاد رسوبات مومی به نام پلاک بشه. این فرآیند میتونه منجر به نارسایی قلبی و سکته بشه. خوشبختانه تعدادی از مطالعات نشان دادن، که مصرف روزانه چای میتونه به کاهش LDL کمک کنه.
یک بررسی از مطالعاتی که به درستی طراحی شدن نشان داد، که نوشیدن چای سیاه به طور قابل توجهی کلسترول LDL را تا 4.64 میلی گرم در دسی لیتر کاهش میده. (منبع) این اثر در افرادی که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی بالاتری داشتن، بارزتر و ملموس تر بود. با این حال در یک مطالعه دیگه، نوشیدن روزانه پنج فنجان چای سیاه به طور قابل توجهی سطح کلسترول کل HDL یا LDL رو در افراد مبتلا به کلسترول بالا در مقایسه با دارونما تغییر نداد. (منبع)

بهبود سلامت روده با نوشیدن چای سیاه

مطالعات نشان دادن، که نوع باکتری موجود در روده شما ممکنه نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش شما ایفا کنه.  این درحالیه که تعدادی از باکتری ها موجود در روده برای سلامت روده مفیدن، اما تعدادی دیگه برای سلامتی روده مضر هستن. در واقع تعدادی از مطالعات نشان دادن، که نوع باکتری موجود در روده شما ممکنه نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بعضی بیماری‌ها مثل بیماری التهابی روده، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان داشته باشه. (منبع)
پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکنه با کمک به رشد باکتری های خوب و مهار رشد باکتری های بد به حفظ سلامت روده کمک کنن. (منبع) علاوه بر این چای سیاه ممکنه حاوی خواص ضد میکروبی باشه، که مواد مضر رو از بین می بره و با کمک به ترمیم پوشش داخلی دستگاه گوارش، باکتری های روده و ایمنی رو بهبود میده.

کاهش فشار خون با نوشیدن چای سیاه

فشار خون بالا میتونه خطر نارسایی قلبی و کلیوی، سکته مغزی، کاهش بینایی و حملات قلبی رو افزایش بده. خوشبختانه تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما میتونه فشار خون شما را کاهش بده. (منبع) مطالعاتی با طراحی درست وجود دارن، که به تاثیر نوشیدن چای بر فشار خون و افرادی که فشار خون بالا دارن پرداختن.
این تحقیق نشان داد، که مصرف منظم چای به کاهش فشار خون سیستولیک تا 4.81 میلی‌ متر جیوه و فشار خون دیاستولیک تا 1.98 میلی‌ متر جیوه در افراد مبتلا به فشار خون کمک می‌ کنه. (منبع) علاوه بر این افرادی که بیش از سه ماه به طور منظم چای مصرف میکردن، کاهش شدیدتری در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشتن.
تحقیق دیگه ای از مطالعاتی که به بررسی اثرات چای سیاه بر فشار خون می‌ پردازه نشان داد، که نوشیدن چای سیاه به طور قابل‌ توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک رو در مقایسه با (کنترل فشار) کاهش میده. (منبع) این اثرات برای مردان و افرادی که بیش از هفت روز چای سیاه مصرف کرده بودن آشکارتر و ملموس تر بود.

کاهش خطر سکته مغزی با نوشیدن چای

سکته مغزی زمانی رخ میده، که یک رگ خونی در مغز مسدود یا پاره بشه. این دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهانه. (منبع) خوشبختانه 80 درصد سکته های مغزی قابل پیشگیری هستن. به عنوان مثال مدیریت رژیم غذایی، فعالیت بدنی، فشار خون و سیگار نکشیدن میتونه به کاهش خطر سکته کمک کنه. (منبع)
جالبه که مطالعات نشان دادن، که نوشیدن چای سیاه ممکنه به کاهش خطر سکته مغزی هم کمک کنه. یک مطالعه دقیق روی 365682 نفر به بررسی ارتباط بین نوشیدن چای یا قهوه و خطر سکته مغزی، زوال عقل و زوال عقل پس از سکته مغزی پرداخته. پس از پیگیری شرکت ‌کنند ها برای بیشتر از 11 سال این مطالعه نشان داد، افرادی که حداقل دو فنجان چای مصرف میکنن در مقایسه با افرادی که چای مصرف نمی کنن، 16 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک قرار داشتن.

کاهش قند خون با نوشیدن چای سیاه

افزایش سطح قند خون ممکنه خطر بیماری هایی مثل دیابت نوع 2، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و افسردگی رو افزایش بده. (منبع 1،2) اثبات شده که مصرف مقادیر زیاد قند به ویژه از نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه باعث افزایش قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 میشه. (منبع) وقتی شکر مصرف می کنید، لوزالمعده هورمونی به نام انسولین ترشح می کنه. انسولین به قند اجازه میده تا وارد سلول ها از جمله سلول های ماهیچه ای و کبدی بشه تا به عنوان انرژی یا گلیکوژن ذخیره بشه. زمانی که بدن نیاز به استفاده از انرژی داره، هورمون دیگری به نام گلوکاگون ترشح میشه تا به بدن کمک کنه گلیکوژن رو تجزیه کنه تا انرژی آزاد بشه. اگه بیشتر از مقداری که بدن شما فضای ذخیره ‌سازی گلیکوژن داره، شکر مصرف کنید، قند اضافی به صورت چربی ذخیره میشه. تحقیقات نشان میدن، که نوشیدن چای سیاه ممکنه به کاهش قند خون بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده کمک کنه؛ که بهش گلوکز بعد از غذا هم میگن.
یک مطالعه با ابعاد کوچک که به خوبی طراحی شده، به تأثیر نوشیدن چای سیاه بر سطح قند خون بعد از مصرف یک نوشیدنی با قند بالا پرداخته. بیست و چهار نفر که تعدادی مبتلا به دیابت بودن و تعدادی دیابت نداشتن، یک نوشیدنی با قند بالا همراه با دوز کم یا زیاد چای سیاه یا دارونما مصرف کردن. (منبع) افرادی که دوز کم یا زیاد چای سیاه مصرف کردن، قند خونشون بعد از خوردن غذا به مقدار قابل توجهی در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردن، پایین تر بود.
یک مطالعه کوچک به بررسی اثرات مصرف چای سیاه به واکنش انسولین در مردان مبتلا به چاقی و مقاومت به انسولین پرداخته. شرکت کننده ها 75 گرم گلوکز همراه با 100 میلی لیتر چای سیاه، آب چغندر یا آب مصرف کردن. افرادی که چای سیاه رو همراه با گلوکز مصرف کردن، در مقایسه با افرادی که آب نوشیدن، حدود ۲۹ درصد واکنش انسولین کمتری داشتن. (منبع) این تحقیق نشان میده، که نوشیدن چای سیاه ممکنه به بهبود حساسیت به انسولین کمک کنه، بخصوص بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده با قند بالا.

کاهش خطر ابتلا به سرطان با نوشیدن چای سیاه

بیش از 100 نوع مختلف سرطان وجود داره، که برخی قابل پیشگیری نیستن. با این وجود پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکنه به کند کردن پیشرفت انواع خاصی از سرطان و افزایش مرگ سلول های سرطانی کمک کنن. (منبع) یک تحقیق دقیق از مطالعاتی که به بررسی اثرات چای بر خطر سرطان پرداخته بود، به این نتیجه رسید، که نوشیدن چای باعث کمتر شدن خطر سرطان دهان میشه. (منبع)
محققان بیان میکنن که چای ممکنه با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ‌ها از جمله سرطان‌ های دستگاه گوارش، سینه‌ ها، تخمدان ‌ها، ریه‌ ها و تیروئید نیز مرتبط باشه؛ اما برای اطمینان بیشتر به مطالعات دقیق ‌تری نیاز هست.
تحقیق دیگه ای به تأثیر نوشیدن چای سبز و سیاه بر خطر سرطان آندومتر پرداخته. این مطالعه نشان داد، افرادی که بیشترین مقدار چای سبز رو می نوشن، 22 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر را داشتن. علاوه براین، افزایش یک فنجان چای سبز در روز با کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به سرطان آندومتر همراه بود. (منبع) با این حال هیچ ارتباط معناداری بین مصرف چای سیاه و کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر پیدا نشد.
با اینکه چای سیاه نباید به عنوان یک درمان جایگزین برای سرطان در نظر گرفته بشه، برخی تحقیقات پتانسیل چای سیاه رو برای کمک به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها نشان دادن. تحقیقات بیشتری روی انسان مورد نیاز هست تا ارتباط بین چای سیاه و سلول های سرطانی به وضوح مشخص بشه.

بهبود تمرکز و فعالیت ذهنی با نوشیدن چای سیاه

چای سیاه حاوی کافئین و اسید آمینه ای به نام L-theanine هست، که باعث بهبود هوشیاری و تمرکز میشه.
L-theanine فعالیت آلفا رو در مغز افزایش میده و در نتیجه باعث آرامش و تمرکز بهتر میشه. مطالعات نشان دادن، که نوشیدنی‌های حاوی L-theanine و کافئین به دلیل تأثیرات L-theanine بر مغز، بیشترین تأثیر رو بر روی تمرکز دارن. (منبع) شاید به همین دلیله که بسیاری از افراد بعد از نوشیدن چای انرژی پایدارتری رو نسبت به سایر نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه گزارش میدن.
برای تهیه یک چای سیاه قوی با کافئین بالا ما چای زرین ساچمه ای رو پیشنهاد میدیم که در قسمت فروشگاه عطر گیلان میتونید تهیه کنید.
در یک مطالعه کوچک که تأثیر چای سیاه بر عملکرد شناختی رو بررسی می کرد. شرکت کنندگان 250 میلی لیتر چای سیاه یا آب مصرف کردن؛ سپس به این افراد تست هایی از عملکرد اجرایی، توجه پایدار، حافظه و محاسبات ریاضی داده شد. افرادی که چای سیاه مصرف کردن، به طور قابل توجهی در کارهای شناختی سریع تر عمل کردن، عملکرد حافظه بهتری داشتن و خطاهای کمتری مرتکب شدن. (منبع) محققان نتیجه می گیرن، که حتی مقدار کمی چای سیاه باعث بهبود پردازش شناختی میشه.
با توجه به مطالعاتی که روی چای سیاه انجام شده؛ متوجه شدیم نوشیدن منظم چای سیاه برای بهبود تمرکز، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش قند خون، کاهش خطر سکته مغزی، کاهش فشار خون، بهبود سلامت روده، کاهش کلسترل بد، بهبود سلامت قلب مفید هست. بنابراین اگه چای سیاه در رژیم غذایی ما وجود داره، بهتره حذف نشه و اگه در رژیم غذایی ما وجود نداره، بهتره حتما به صورت روزانه مصرف بشه. با اینکه این خواص از نظر علمی ثابت شدن ولی هیچوقت بیماری ها رو نباید به صورت خانگی درمان کرد و همیشه در صورت پیدا شدن مشکل سلامتی دکتر باید تصمیم بگیره که چه درمانی برای شما مناسبه و نوشیدنی ها و روش های خانگی فقط شاید به عنوان یک مکمل برای درمان مشکلات سلامتی مفید باشن.

خروج از نسخه موبایل