نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

نحوه دم کردن چای ایرانی؛ چگونه چای ایرانی خوش طعم و خوش عطر دم کنیم

دم کردن یک لیوان چای ایرانی

افراد زیادی هستن که علاقه دارن به جای چای خارجی که حاوی رنگ و اسانسه، چای ایرانی که طبیعی و ارگانیکه مصرف کنن؛ اما هر وقت چای ایرانی دم میکنن، مزه آب جوش میده و اصلا نمیتونن با طعم و مزه چای ایرانی کنار بیان. این مشکل ممکنه برای شما هم وجود داشته باشه. اینکه تعداد زیادی از افراد نمیتونن چای ایرانی لاهیجان مصرف کنن 2 دلیل مهم داره.
1. ذائقه: وقتی مدت ها از یک نوع مواد غذایی استفاده میکنید، ذائقه شما به اون ماده عادت میکنه و پذیرش شکل دیگه ای از مزه اون ماده غذایی سخت میشه؛ اما سخت به معنای غیر ممکن نیست، ذائقه تغییر و به طعم های جدید عادت میکنه. با چندین بار امتحان و استفاده از چای درجه 1 و با کیفیت ایرانی شما میتونید طرفدار این نوشیدنی بشید.
2. اشتباه دم کردن: چای خارجی به دلیل داشتن اسانس و رنگ مصنوعی بعد از 5 دقیقه کاملا به آب مزه و رنگ میده؛ اما چای ایرانی به دلیل طبیعی بودن، مدت زمان بیشتری طول میکشه تا طعم و عطر خودش رو به آب بده؛ همچنین مقدار برگ چای، نوع آب، جنس قوری و روش دم کردن روی کیفیت دم کشیدن این نوشیدنی تاثیر بسیار زیادی داره. حقیقت اینه که جزئیات دم کردن، تاثیر زیادی روی رنگ، طعم و عطر چای ایرانی لاهیجان داره و شما نمیتونید، مثل چای خارجی فقط روی برگ آب جوش بریزید و انتظار داشته باشید درست دم بکشه.
در ادامه نحوه دم کردن چای ایرانی رو توضیح میدم تا متوجه بشید، چگونه چای ایرانی خوش طعم و خوش رنگ دم کنید. آب، زمان، مقدار، جنس قوری و انتخاب درست چای مهمترین عواملی هستن، که با درست انجام دادنشون به نتیجه مطلوب میرسید.

پادکست نحوه صحیح دم کردن چای ایرانی

آب مناسب برای دم کردن چای ایرانی

آب مناسب اینقدر مهمه که اگه یک چای با کیفیت معمولی رو با آب چشمه دم کنید، به بهترین چایی که تا حالا خوردید تبدیل میشه. طبیعتا آب چشمه از دسترس اکثر مردم خیلی دوره، بنابراین مناسب ترین گزینه برای دم کردن این نوشیدنی آب معدنیه. هر آبی که اکسیژن زیادی داخلش داشته باشه و مزه شیرینی داشته باشه، میتونه طعم خوبی از چای به وجود بیاره. این نکته رو همیشه به یاد داشته باشید، که با آب بد مزه حتی بهترین چای ها هم طعم بدی میگیرن.

زمان مناسب برای دم کشیدن چای ایرانی

حداقل زمانی که این چای یا هر چای طبیعی برای دم کشیدن نیاز داره، 15 تا 20 دقیقه هست. اندازه برگ در تعیین مدت زمان درست دم کشیدن تاثیر زیادی داره؛ هرچقدر برگ ریزتر باشه، این نوشیدنی زودتر دم میکشه؛ هرچقدر برگ درشت تر باشه، این نوشیدنی دیرتر دم میکشه. البته زمان دم کشیدن به سلیقه شخصی شما هم مربوطه؛ بعضی افراد چای با طعم و عطر ملایم دوست دارن، که طبیعتا برای رسیدن به طعم و عطر ملایم باید این نوشیدنی زمان کمتری دم بیاد و بعضی افراد چای با طعم قوی و گسی حتی تلخی زیاد دوست دارن، که باید مدت زمان بیشتری برای دم آوری این نوشیدنی صبر کنن.
فرمول پیشنهادی ما برای دم کردن انواع چای ایرانی: چای با برگ ریز بین 15 تا 30 دقیقه؛ چای با برگ درشت بین 30 تا 45 دقیقه نیاز به دم آوری دارن.

مقدار مناسب چای ایرانی برای دم کشیدن

یکی از رایج ترین اشتباهات زمان دم کردن این چای یا هر چای طبیعی دیگه، اینه که کمتر از مقدار مورد نیاز برگ داخل قوری میریزن. این اشتباه به این دلیل پیش میاد، که عموم افراد عادت کردن با مقدار کمی چای خارجی (مثلا 3 قاشق چایخوری) یک قوری بزرگ پر از این نوشیدنی تهیه کنن؛ اما متوجه نیستن که چای خارجی رنگ و عطرش از رنگ مصنوعی و اسانس میاد، ولی چای ایرانی رنگ، طعم و عطرش رو باید از خود برگ بگیره؛ به همین دلیل باید مقدار بیشتری از چای طبیعی برای تهیه این نوشیدنی استفاده کرد. برای هر استکان 1 قاشق چایخور سر پُر برگ بریزید و برای هر لیوان باید یک قاشق سوپ خوری برگ بریزید. البته این فرمول هم میتونه با توجه به سلیقه شخصی شما تغییر کنه. هرچقدر مقدار برگ بیشتر باشه، نوشیدنی قوی تر، گس تر، تلخ تر و عطر بیشتری میگیره و هرچقدر مقدار برگ کمتر باشه، نوشیدنی ملایم تری تهیه میشه.

انتخاب ظرف مناسب برای دم کردن چای ایرانی

باورش سخته ولی انتخاب قوری با جنس مناسب تاثیر زیادی روی درست دم کشیدن و طعم این نوشیدنی داره. در مجموع قوری باید جنسی داشته باشه، که گرما رو بتونه به خوبی حفظ کنه و باعث عوض شدن مزه برگ نشه.


شیشه ای: برای دیدن رنگ نوشیدنی مناسبه، اما حرارت رو داخل خودش نگه نمیداره و خیلی سریع باعث سرد شدن آب میشه که باعث میشه اصلا به درد این کار نخوره.
سرامیک: یکی از بهترین قوری ها برای تهیه چای، قوری سرامیکی هست؛ چون گرما رو به خوبی حفظ میکنه، همچنین عطر و بوی برگ، روی بدنه قوری نمیشینه و این باعث میشه ظرف بوی چای مونده و کهنه به خودش نگیره، که یکی از عوامل بد طعم شدن این نوشیدنیه.
چینی: قوری های چینی هم مثل سرامیک طعم و بو رو جذب نمیکنن. این جنس گرما رو خوب حفظ میکنه، اما نه به خوبی سرامیک. بنابراین چینی بعد از سرامیک بهترین گزینه به حساب میاد.


خاک رس: این قوری ها گرما رو به خوبی حفظ میکنن؛ اما مزه و عطر چای رو جذب می کنن و ممکنه هنگام دم شدن طعمی نامناسب به این نوشیدنی اضافه کنن.
چدن: قوری چدنی میتونه نوشیدنی رو برای مدت طولانی گرم نگهداره؛ اما از آنجایی که گرما رو به سرعت جذب میکنه، وقتی روی بخار آب قرار بگیره ممکنه باعث جوشیدن و بد طعم شدن نوشیدنی بشه.

روش مناسب برای دم کردن چای ایرانی

روش های مختلفی برای دم کردن چای وجود داره. برای دم آوری این چای میشه از 2 روش غربی و حرارت غیر مستقیم با بخار آب استفاده کرد. در روش غربی آب جوش رو روی برگ میریزید و بعد از چند دقیقه نوشیدنی رو از قوری به صورت یک رنگ و بدونه مخلوط کردن با آب داخل لیوان میریزید. همینطور که از اسمش مشخصه این روش در غرب بسیار استفاده میشه؛ اما برای ذائقه ایرانی زیاد مناسب نیست، چون با این روش چای طعم و عطر ملایمی میگیره. در روش حرارت دادن غیر مستقیم، شما باید روی برگ آب جوش بریزید و قوری رو روی کتری یا سماور قرار بدید، تا نوشیدنی با حرارت بالا دم بکشه. با این روش میزان گسی و غلظت چای بیشتر میشه و طعم و عطر قوی تری به خودش میگیره؛ در نتیجه هنگام ریختن باید هر فرد بنا به سلیقه خودش مقداری آب جوش با چای مخلوط کنه تا به غلظت و طعم مناسب برسه.

انتخاب درست چای ایرانی برای دم کردن

برای اینکه بیشترین رضایت رو از نوشیدن چای داشته باشید، باید بین انواع چای، نوعی که مطابق سلیقه شما هست رو انتخاب کنید. در ادامه به صورت مختصر به خصوصیات انواع چای ایرانی لاهیجان میپردازم، تا شما بهترین انتخاب رو بین انواع مختلف داشته باشید.

چای دستی (سنتی) ایرانی رو چطور دم کنیم

چای سنتی دارای برگ های پهن، برگ های ریز و مقداری ساقه هست. این چای تلخی خیلی کمی داره؛ بیشترین عطر رو بین انواع درجه 1 داره؛ همچنین مقدار گس بودنش متوسطه. چای دستی ایرانی به دلیل داشتن برگ های پهن مدت زمان بیشتری برای دم کردن احتیاج داره، حدود 30 تا 45 دقیقه .

چای زرین ساچمه ای ایرانی رو چطور دم کنیم

چای زرین (ساچمه ای) برگ های ریز و حلزونی شکل داره، که دور خودشون پیچیده شدن. این چای گسی بسیار زیادی داره؛ تلخیش کمه و عطر بسیار خوبی داره. به دلیل ریز بودن برگ، این نوع از چای به مدت زمان کمتری برای درست دم کشیدن احتیاج داره، حدود 15 تا 30 دقیقه.

چای سرگل ایرانی رو چطور دم کنیم

چای سرگل برگ های ریز و پیچ خورده داره. عطر زیادی داره و تلخی کم، همچنین گسی ملایم از خصوصیات این چای به حساب میاد. به دلیل اندازه برگ، این چای هم به زمان کمتری نسبت به چای قلم و چای دستی برای درست دم کشیدن احتیاج داره، حدود 15 تا 30 دقیقه.

چای ممتاز ایرانی رو چطور دم کنیم

چای ممتاز برگ های مخلوطی از برگ پیچ خورده و برگ شکسته داره. طعم تلخش از سرگل بیشتره و عطر و طعم بسیار ملایم، همراه با گسی کم داره. به دلیل ریز بودن برگ ها، مثل ساچمه ای و سرگل برای دم کردن به مدت زمان کمتری احتیاج داره، حدود 15 تا 40 دقیقه.

چای قلم ایرانی رو چطور دم کنیم

چای قلم از برگ های درشت به همراه مقداری ساقه تشکیل شده. این چای تلخی متوسط، رنگ روشن و زیبا، همچنین طعم و عطری ملایم داره. به دلیل درشت بودن برگ ها، مثل چای دستی به مدت زمان بیشتری برای دم کشیدن احتیاج داره، حدود 30 تا 45 دقیقه.


برای خرید و آشنایی بیشتر با انواع چای به صفحه کتگوری چای ایرانی لاهیجان در سایت عطر گیلان مراجعه کنید.

نکات بسیار مهم برای بهتر دم کشیدن چای ایرانی

• بهتره قبل از دم کردن، برگ چای رو بشورید، تا خاک روی برگ که باعث افت کیفیت و طعم نامناسب میشه، با این کار شسته بشه.
• بعد از شستن، برگ ها رو داخل قوری بریزید و به مدت چند دقیقه روی کتری در حال بخار قرار بدید. این کار باعث میشه برگ دوباره خشک بشه، همچنین بدنه قوری گرم بشه، که هر دو به بهتر دم کشیدن چای کمک میکنن.
• برگ چای رو در ظرفی با درب محکم که هوا نکشه و به دور از مواد عطری مثل ادویه نگهداری کنید، چون برگ چای بوی مواد اطراف رو به خودش جذب میکنه.
• از صافی داخل قوری استفاده نکنید؛ فشرده بودن برگ در قوری باعث میشه، عطر و طعم به خوبی آزاد نشه و این نوشیدنی درست دم نکشه.
• بهتره زمان انتخاب قوری دقت کنید، که عرض قوری بیشتر از ارتفاع قوری باشه؛ یا به زبان عامیانه شکمش گنده باشه. به دلیل اینکه هرچقدر برگ ها فضای بیشتری داشته باشن بهتر دم میکشن.
• در طول دم کشیدن 1 یا 2 بار با قاشق چایخوری برگ ها رو داخل قوری هم بزنید؛ یا دسته قوری رو بگیرید و به حالت دورانی کمی حرکتش بدید، تا برگ ها داخل قوری خوب هم بخورن و عصاره برگ بهتر آزاد بشه.
• نسبت درست میزان برگ چای به میزان آب درون قوری خیلی مهمه، حتما این موضوع رو با توجه به دستورالعمل رعایت کنید.
• داخل یک قوری کوچک نمیشه برای تعداد زیادی از افراد چای دم کرد. دقت کنید که نباید همه ی فضای قوری با آب پر بشه؛ ایده آل ترین حالت اینه که قوری به قدری بزرگ باشه، که همیشه یک سومش خالی بمونه.
با مرور این متن احتمالا به خودتون میگید، کی حوصله داره برای یک لیوان چای، اینهمه نکته رو رعایت بکنه. شاید اینطور به نظر بیاد که نحوه دم کردن چای ایرانی سخت باشه؛ اما باور کنید، دم کردن چای ایرانی به روش درست هیچ وقت و انرژی زیادی از شما نمیگیره. خرید قوری، آب و چای مناسب فقط 1 بار انجام میشه؛ شستن برگ، گرم کردن قوری و همه کار های جانبی، کلا 5 دقیقه هم وقت شما رو نمیگیره. با یادگیری چگونه دم کردن چای ایرانی و رعایت نکات مهم میتونید از چای سالم، طبیعی، خوش طعم و خوش عطر لذت ببرید. به دلیل اینکه مصرف روزانه چای بین ما ایرنی ها بسیار زیاده؛ برای حفظ سلامتی و تندرستی بهتره از نوشیدن چای حاوی رنگ و اسانس پرهیز کنیم. اگه چای ایرانی لاهیجان رو با رعایت این نکات دم کردید، حتما تجربه و نظرتون رو با ما به اشتراک بذارید.

 

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل