نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

طرز تهیه رب آلوچه (کاربردها و خواص)

فواید و موارد مصرف رب آلوچه

رب آلوچه یا رب گوجه سبز یکی از چاشنی های خوشمزه گیلانی به حساب میاد که در انواع غذاها گیلانی مثل فسنجان استفاده میشه. این رب می تونه به عنواع طعم دهنده و ترشی در غذا استفاده بشه. این رب با انواع آلوچه ها با رنگ ها و طعم های مختلف مثل آلوچه سبز، آلوچه زرد، آلوچه قرمز و جنگلی پخته میشه. طرز تهیه رب آلوچه ساده و بی دردسره؛ شما می تونید با گوجه سبز هایی که زیادی پختن یا تلخ هستن و نمیخواید به صورت خام مصرف کنید، رب آلوچه بپزید و به عنوان چاشنی در انواع غذا ها استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه رب آلوچه

طرز تهیه رب آلوچه

برگ و ساقه میوه رو جدا کنین، بشورین و بذارین تا خشک بشن. میوه ها رو به همراه 1 لیوان آب داخل قابلمه بریزین و بذارین با حرارت ملایم چند دقیقه بپزن. (اگه گوجه سبز آبدار و نرم باشه 1 لیوان آب کافیه ولی اگه سفت باشه 2 لیوان آب بریزین) زمانی که احساس کردین میوه تا حدی پخته که به راحتی گوشتش از هسته جدا میشه داخل آب کش بریزینش و با دست فشار بدین تا گوشتش کاملا از آبکش رد بشه و فقط هسته ها باقی بمونن.

پوره میوه رو داخل قابلمه برگردونین؛ نمک بهش اضافه کنین و با شعله خیلی ملایم بذارین بپزه تا به غلظت مناسب برسه و مراقب باشین ته نگیره. برای جلوگیری از ته گرفتن باید مدام هم بزنین و شعله گاز رو کم کنین. این رب باید اونقدر غلیظ بشه تا تمام آبش کشیده بشه؛ در غیر اینصورت کپک میزنه و نمیشه ازش در طولانی مدت استفاده کرد.

چند نکته برای تهیه رب گوجه:

خواص رب آلوچه

رب آلوچه در چه غذاهایی استفاده میشه

رب گوجه سبز می تونه جایگزین مناسبی برای آبغوره، آب نارنج و آبلیمو برای ترش کردن غذا باشه. با استفاده از رب آلوچه هم غذاتون ترش میشه هم طعم خوبی به خودش می گیره. رب گوجه سبز می تونه خوراکی سالم، مفید و خوشمزه ای برای بچه ها باشه. اگه بهش مقداری نمک و گلپر بزنین یا حتی مقداری شکر برای ملس شدن، باعث میشه بچه ها از خوردنش لذت ببرن. این رب رو میشه در غذا هایی که رب انار داره (مثل فسنجان، اناربیج، زیتون پرورده و …) به عنوان جایگزین یا ترکیبی استفاده کرد. در ادامه انواع غذا هایی که در دستور پختشون میشه از رب آلوچه استفاده کرد رو به صورت مختصر معرفی می کنم.

مرغ شکم پر و اکبر جوجه: رب آلوچه رو با مقداری کره آب شده مخلوط کنین تا به صورت سس در بیاد. این سس رو با قلم مو روی مرغ بمالین تا خوش طعم بشه.

قورمه سبزی: استفاده از این رب به جای لیمو عمانی باعث خوشمزه تر شدن و غلیظ تر شدن خورشت قرمه سبزی میشه.

خوراک مرغ: مرغ، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی و رب گوجه سبز رو باهم بپزین.

مرغ با سس آلوچه: مرغ رو با پیاز سرخ کنین و بذارین همراه با 1 قاشق از این رب بپزه تا به حالت سس در بیاد.

سس خوشمزه برای خوراک مرغ و گوشت: پیاز رو تفت بدین بهش زرشک، کشمش، آب مرغ و رب گوجه سبز اضافه کنین.

بادمجان شکم پر: داخل بادمجان رو با گردو، سبزی چوچاق، سبزی خالواش، رب انار خانگی و رب آلوچه پر کنین و داخل فر بپزین.

خوراک بادمجان: گوجه، بادمجان و پیاز رو با هم سرخ کنین و مقداری از این رب بهش بزنین.

ترشه تره: به جای آب انار ترش میشه از این رب در غذا استفاده کرد.

خوراک دل و جگر: دل و جگر رو با پیاز، گوجه و 1 قاشق از این رب سرخ کنین.

سس دلمه: پیاز، رب گوجه و 1 قاشق از این رب رو تفت بدین و روش آب بریزین.

خورشت به: پیاز، گوشت، لپه، به، رب گوجه، آلو و 1 قاشق از این رب رو تفت بدین و با هم بپزین.

خورشت آلو اسفناج: گوشت، پیاز، آلو، اسفناج، رب گوجه و 1 قاشق از این رب رو تفت بدین و یاهم بپزین.

خیار: روی خیار از این رب بمالین و با مقداری نمک میل کنین

و بسیاری از غذا های دیگه که می تونین با این رب بپزین.

علت سیاه شدن رب آلوچه

دلیل سیاه شدن رب آلوچه جنس ظرفیه که درش این رب پخته میشه. شما اگه برای پختن این رب از ظرف مسی یا استیل استفاده کنید، رنگ رب به رنگ خود میوه شبیه میشه، ممکنه تیره بشه اما سیاه نمیشه. طبیعتا هر چقدر رنگ آلوچه روشن تر باشه، رنگ رب روشن تر و هر چقدر رنگ آلوچه تیره تر باشه، مثلا آلوچه جنگی و آلوچه قرمز رنگ رب تیره تر میشه. اما واکنش دادن آهن با میوه در حال پخت دلیل سیاه شدنه. به دلایل شیمیایی زمانی که آلوچه در حال پخته شدن در دیگ آهنیه سیاه میشه، حتی بسیاری از افراد برای سیاه شدن رب داخلش یک تکه آهن قرار میدن. پس اگه نمیدونید وقتی در خانه دارید رب آلوچه میپزید، باید چیکار کنید که رنگش سیاه بشه؛ کافیه به یک میخ آهنی نخ ببندید و داخل قابلمه در حال پخت بذارید تا رنگ رب سیاه بشه.

خروج از نسخه موبایل