نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

طرز تهیه آیس تی (یخ چای یا چای سرد)

آیس تی لیمو

مردم عادت دارن چای رو داغ بنوشن و وقتی اسم آیس تی (ice tea)، چای سرد یا یخ چای به گوششون میخوره احساس می کنن این نوشیدنی ترکیب بد مزه و ناهماهنگی داره. اما کافیه فقط 1 بار این نوشیدنی رو امتحان کنید تا متوجه بشید که آیس تی علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه هست، فواید بسیار زیادی هم برای سلامتی داره. چای سرد به 2 روش تهیه میشه. روش اول اضافه کردن برگ چای در آب سرد و گذاشتنش به مدت 8 ساعت داخل یخچاله و روش دوم دم کردن چای با آب داغ و خنک کردنش با یخ هست. ما در این متن به روش دوم یخ چای درست می کنیم.

مواد لازم:

دم کردن چای

اولین کاری که باید انجام بدید انتخاب بین چای سیاه و چای سبز هست. این انتخاب بستگی به سلیقه شما داره. چای سیاه طعم تلخ و شیرین و قوی به نوشیدنی میده. چای سبز طعم گس، شیرین و سبکی میده. یک قاشق سوپ خوری چای رو به همراه یک عدد لیمو نصف شده داخل قوری بریزید و اجازه بدید کامل دم بکشه. چای سبز 3 تا 5 دقیقه و چای سیاه 20 دقیقه زمان نیاز دارن تا دم بکشن. نگران تلخی پوست لیمو که ممکنه به نوشیدنی بده نباشید. چای ذاتا کمی تلخه و تلخی پوست لیمو باعث بدطعم شدنش نمیشه.

بیشتر افراد برای تهیه این نوشیدنی از تی بگ یا چای کیسه ای استفاده می کنن. تی بگ به دلیل داشتن رنگ و اسانس باعث تند و بدمزه شدن این نوشیدنی میشه. ما پیشنهاد می کنیم از چای سبز ایرانی یا چای سرگل استفاده کنید تا از طعم خوب و خواص مفیدی که چای ارگانیک برای سلامتی داره لذت ببرید. می تونین هر میوه، ادویه یا طعم دهنده ای که بهش علاقه دارید رو به چای اضافه کنید. اما به نظر ما لیمو بهترین ترکیب طعم و عطر رو به این نوشیدنی میده.

خلاصه: 1 قاشق چای رو همراه با 1 لیمو نصف شده داخل آب جوش بریزید تا دم بکشه.

اضافه کردن شیرین کننده و طعم دهنده

برای شیرین کردن و طعم دادن به این نوشیدنی اول چای رو داخل لیوان بریزید و صبر کنید تا حرارتش کم بشه. به دمای ولرمی که رسید، 2 قاشق عسل طبیعی و 5 شاخه نعناع تازه به لیوان اضافه کنید. (ریختن عسل داخل آب جوش باعث ایجاد مواد مضر میشه. باید صبر کنید حرارت آب کم و ولرم بشه و بعد عسل رو بهش اضافه کنید) برای شیرین کردن چای سرد می تونید از شکر، شیره افرا یا هر شیرین کننده ای که دوست دارید استفاده کنید.

خلاصه: وقتی حرارت چای کم و ولرم شد، بهش 2 قاشق عسل طبیعی و 5 شاخه نعنا اضافه کنید.

خنک کردن چای

در این مرحله شما طعم دهنده های متنوعی مثل هلو، توت فرنگی و … رو با توجه به سلیقه خودتون می تونید به نوشیدنی اضافه کنید. برای خنک کردن و تبدیلش به آیس تی، نصف لیوان رو با چای پر کنید و نصف دیگه رو با یخ، ترجیحا از یخ خرد شده استفاده کنید. (یخ رو داخل پارچه بپیچید و با یک وسیله سخت مثل وردنه روش بکوبید تا خرد بشه) یخ به سرعت دمای نوشیدنی رو پایین میاره. به اندازه 2 قاشق آبلیمو داخل لیوان بریزید. اگه میوه دیگه ای به چای اضافه کردید اجازه بدید چند دقیقه بمونه تا به نوشیدنی طعم بده. گذاشتن چای داخل یخچال باعث میشه طعم موندگی بگیره. یخ چای رو باید تازه و خنک بنوشید.

خلاصه: نصف لیوان چای، نصف لیوان یخ و مقداری آبلیمو رو با هم مخلوط کنید.

نظرتون رو درباره ی طعم آیس تی که درست کردین با ما و دیگران به اشتراک بذارید.

خروج از نسخه موبایل