نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

مقایسه چای ایرانی و خارجی

چای ایرانی

اگر بین خرید چای ایرانی یا چای خارجی مردد هستین در این متن تمام فاکتورهای مهم برای بررسی این دو نوع چای مثل رنگ، طعم، نوع دم کشیدن، کیفیت، ارگانیک و غیر ارگانیک بودن، خواص و … مقایسه شده. با مقایسه کامل بین این دو نوع چای می تونین چایی رو انتخاب کنین که کیفیت بهتری داشته باشه، برای سلامتی شما مفید باشه و همچنین ارزش بیشتری نسبت به پولی که پرداخت می کنین داشته باشه.

رنگ

چای ایرانی رنگش رو به طور طبیعی از رنگ دانه های برگ خشک شده می گیره. اما در چای خارجی عموما از رنگ مصنوعی برای رنگ دهی استفاده میشه.

روند رنگ دهی این 2 چای به این صورته که چای خارجی به محض برخورد با آب جوش شروع به پخش کردن رنگ می کنه و بعد از مدت زمان بسیار کوتاهی رنگ کامل رو به خودش می گیره. چای ایرانی به مرور و در اثر آزاد شدن رنگدانه های برگ و در مدت زمان طولانی رنگ کامل رو به خودش می گیره. برای اینکه کاملا متوجه بشین که کدوم روند طبیعی هست، به رنگ دهی چای سبز ایرانی دقت کنین. زمانی که برگ چای سبز در آب جوش قرار می گیره تا چند دقیقه اول رنگش طلایی هست و بعد به رنگ سبز روشن در میاد و با گذشت زمان به سمت تیره شدن پیش میره. هر چقدر زمان بیشتری در آب بمونه، رنگدانه های بیشتری آزاد می کنه و رنگش تیره تر میشه. این روند برای هر گیاهی که به صورت طبیعی فراوری شده و داخلش از رنگ مصنوعی استفاده نشده یکسان هست.

آزمایش آب سرد

برای متوجه شدن مصنوعی یا طبیعی بودن رنگ چای میشه از آزمایش آب سرد استفاده کرد. وقتی برگ چای رو داخل آب سرد بریزین، اگه بلافاصله بعد از ورود به آب رنگ پس داد، حاوی رنگ مصنوعی هست. اما اگه تا مدت زمان طولانی بدون پس دادن رنگ داخل آب سرد بود، یعنی طبیعی هست. چای خارجی بعد از ورود به آب رنگ پس میده اما چای لاهیجان تا ساعت ها رنگی ازش خارج نمیشه.

مشخصات ظاهری

چای حاوی رنگ مصنوعی رنگ کدری داره و هر چقدر از زمان دم شدنش بگذره کدرتر میشه. اما چای طبیعی رنگ شفافی داره. (به شرطی که خاکه چای نداشته باشه) روی استکان چای خارجی یک لایه چربی به وجود میاد که نشونه مصنوعی بودن رنگش هست.

چرا در چای خارجی از رنگ مصنوعی استفاده میشه؟

به دلیل استفاده از برگ بی کیفیت و نامرغوب، بهش رنگ اضافه می کنن تا رنگ نامناسبش رو پوشش بدن.

طعم

چای ایرانی طعم اصیل چای طبیعی رو داره که بسته به نوع چای، طیفی از طعم های گس، تلخ، خاکی، تند، عطری و … رو در بر می گیره. گسی و تلخی کم نشونه یک چای طبیعی با کیفیت هست. گسی از ماده ای به اسم ﺗﯿﺎﻓﻼوﯾﻦ در برگ چای میاد که باعث شفافیت و درخشندگی این نوشیدنی هم میشه.

چای خارجی با اسانس های متنوعی عرضه میشه مثل برگاموت، لیمو، انواع میوه ها، دارچین و … که تنوع بسیار بالایی از نظر طعم به مصرف کننده ارائه میده. تفاوت اصلی یا بهتر بگیم مشکل اصلی بین چای ایرانی و خارجی، تفاوت زیاد بین طعم چای طبیعی و چای دارای اسانس هست. طعم چای با اسانس، بسیار قوی هست. همچنین تنوع زیادی داره که چای طبیعی در مقابلش بی مزه و کم تنوع به نظر میاد. بیشتر افراد ذائقه شون به مصرف چای با اسانس شیمیایی عادت کرده و طعم چای ایرانی رو کمتر میپسندن.

چای توینینگز (ارل گری) اخیرا بین مردم محبوب شده و افراد زیادی فکر می کنن این چای بدون اسانس هست و طعم طبیعی چای باید مثل ارل گری باشه. در صورتی که حاوی اسانس برگاموت هست. برگاموت نوعی گیاه بومی آمریکایی هست که طعم و عطری نزدیک به ترنج داره و یکی از مهمترین اسانس هایی هست که در انواع چای خارجی مورد استفاده قرار می گیره.

برای فهمیدن طعم اصیل چای طبیعی فقط یک راه وجود داره. ما پیشنهاد می کنیم یک بار چای ایرانی بخرید و با درست دم کردنش مزه واقعی چای طبیعی رو حس کنین.

قیمت

همین طور که در عکس مشاهده می کنین قیمت چای ارگانیک در فروشگاه آمازون با وزن 1 پوند معادل 0/5 کیلوگرم 19 دلار هست. در مقایسه با قیمت چای ارگانیک ایرانی بسیار گرونتر هست. یعنی شما می تونین چای ارگانیک و با کیفیت رو با قیمتی بسیار کمتر از قیمت جهانی این محصول خریداری کنید. در حالی که چای هند و سریلانکا رو با کیفیت پایین وارد می کنن و با قیمت چای درجه 1 و ارگانیک ایرانی میفروشن.

دم کردن

این دو چای برای دم کشیدن در فاکتور زمان و مقدار با هم تفاوت بسیاری دارن. طعمی که بعد از دم کردن طولانی مدت برگ های این دو نوع چای بدست میاد بسیار متفاوت هست. چای خارجی به دلیل داشتن رنگ و اسانس مصنوعی در کمتر از 5 دقیقه دم میاد و به مقدار کمی برای یک قوری (حدود 2 تا 3 قاشق مرباخوری) از برگ این چای نیازهست. هر چقدر از زمان دم شدنش بگذره طعمش تند تر میشه. بعد از گذشت نیم ساعت از دم شدن، چای دارای اسانس و رنگ، مزه تند و بدی می گیره که باعث میشه نوشیدنش لذت بخش نباشه. چای طبیعی برای دم کشیدن حداقل به 20 دقیقه زمان نیاز داره و به ازای هر لیوان حداقل باید 1 تا 2 قاشق مرباخوری برگ چای ریخت که بسیار بیشتر از چای غیرطبیعی هست. طعم و رنگ این نوشیدنی طبیعی هرچقدر زمان بیشتری دم بکشه بیشتر میشه. مثلا اگه چای طعم گس داشته باشه هر مقدار زمان بیشتری دم بکشه. میزان گس بونش بیشتر میشه و رنگ تیره تری به خودش می گیره.

ارگانیک و غیر ارگانیک

به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه شمال ایرانی که کوهستانی و مرطوبه، چای ایرانی ارگانیک هست. این چای نیازی به کود شیمیایی، آفتکش و سموم مختلف برای رشد نداره و جز معدود چای های ارگانیک در جهان به حساب میاد. ممکنه فکر کنین که چای ارگانیک و با کیفیت به وفور پیدا میشه. در صورتی که اصلا اینطور نیست. چای فقط در مناطق محدودی مثل بعضی از مناطق ترکیه و بعضی از مناطق چین به دلیل شرایط مناسب آب و خاک می تونه ارگانیک باشه. این گیاه در اکثر مناطق جهان با کود شیمیایی و آفت کش پرورش داده میشه. این نوشیدنی خواص مفید زیادی برای بدن داره که این خواص باعث افزایش سلامتی و طول عمر میشه. اما چای غیر ارگانیک مضراتی هم برای سلامتی انسان داره.

خواص چای ایرانی

ارگانیک، ضد سرطان، افزایش تراکم استخوان، کاهش خطر پارکینسون به علت پلی فنول ها، بهبود هضم غذا و سلامت روده، کاهش کلسترول، کاهش 8 درصدی خطر ابتلا به سنگ کلیه، کاهش ریسک ابتلا به دیابت

عوارض رنگ مصنوعی و اسانس در چای

سردرد، مشکلات لثه و دندان، مشکلات معده و گوارشی. در مراحل فرآوری، مقداری از سم و کود شیمیایی داخل چای غیر ارگانیک از بین میره. اما همچنان مقدار باقی مانده برای سلامتی انسان مضر هست. چای هر چه زمان طولانی تری از زمان برداشت مصرف بشه، خواصش کمتر میشه. چای حاوی رنگ و اسانس همچنان خواص مفید چای رو داره اما مصرفش در طولانی مدت ممکنه باعث بروز مشکلات سلامتی بشه.

حمایت از تولید با کیفیت

در سال های اخیر بسیاری از باغ های چای در شمال کشور به علت سود پایین و استقبال کم مردم از چای ایرانی تغییر کاربری دادن. با خرید چای ایرانی لاهیجان نه تنها چای با کیفیت، طبیعی و ارگانیک مصرف می کنین که به سلامتی شما کمک می کنه، بلکه از تولید چای با کیفیت و باغدار ایرانی هم حمایت می کنین تا بتونن به کارشون ادامه بدن.

خروج از نسخه موبایل