نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

چای ماسالا چیست؟ خواص چای ماسالا

یک فنجان چای ماسالا در کنار ادویه های دارچین، هل سبز و میخک

چای ماسالا [chāy masālā] به نوشیدنی گرمی گفته میشه که با آب، شیر، ادویه و چای سیاه تهیه بشه. این چای اصالتی هندی داره اما به دلیل محبوبیت زیاد در کشورهای مختلف جهان با سبک ها و رسپی های مختلف تهیه میشه.  به 3 دلیل باید نوشیدن چای ماسالا رو جدی بگیرید.

علاوه بر خواص مفید برای سلامتی، طعم و عطر بسیار دلنشینی داره. در این متن شما با ادویه های، خواص، نحوه مصرف، مضرات و انواع چای ماسالا آشنا میشید.

چای ماسالا چیست؟

در زبان هندی  (चाय मसाला) “Masala” به معنای ادویه و “chai” به معنای چای هست. چای ماسالا نوشیدنی سنتی کشور هند به حساب میاد که از جوشاندن برگ چای همراه با ادویه های مختلف با شیرگرم و آب گرم درست میشه.

5 ماده اصلی تشکیل دهنده این نوشیدنی:

هر خانواده هندی ممکنه دستورالعمل مخصوص به خودش رو برای تهیه این نوشیدنی داشته باشه. نوع ادویه و مقدار هرکدام، نوع چای استفاده شده، اندازه شیر و مقدار چربی شیر میتونه با هم متفاوت باشه. به همین دلیل چای ماسالا میتونه طیف وسیعی از طعم ها رو داشته باشه. ترکیب ادویه ها که به (ادویه ماسالا) معروف هستن در این نوشیدنی خیلی متفاوت و سلیقه ای هست. جوز هندی، میخک، بادیان ستاره ای، زنجبیل، هل، دارچین و فلفل سیاه ادویه های اصلی ماسالا هستن اما بنا به تغییرات جغرافیایی و سلیقه افراد ممکنه به این ترکیب موادی کم یا زیاد بشن.
چای در این نوشیدنی باید طعم قوی داشته باشه تا ادویه و شیرین کننده طعمشون به چای غالب نشه. در هند عموما از چای باروتی یا آسام استفاده میشه. در مجموع پیشنهاد میشه برای اینکه یک نوشیدنی خوشمزه و خوش عطر داشته باشید چای ارگانیک و خوش عطر انتخاب کنید و از استفاده چای کیسه ای و چای دارای رنگ و اسانس پرهیز کنید. چای ایرانی میتونه گزینه مناسبی باشه چون هم ارگانیکه هم عطر خوبی داره.

انواع چای ماسالا

با توجه به اینکه چای ماسالا تبدیل به یک نوشیدنی محبوب در خارج از کشور هند و در کل دنیا شده، هر منطقه جغرافیایی طعم جدیدی به این چای اضافه کرده. به عنوان مثال در اروپا (tea latte) یا همان چای لاته محبوبیت زیادی داره و میشه گفت نسخه کم تند و ملایم چای ماسالا به حساب میاد. در هند این چای رو با شیر گاومیش و شکر زیاد تهیه می کنن. در آمریکا بعضی مواقع یک شات اسپرسو به این نوشیدنی اضافه میشه و حتی چای ماسالا سرد که از یخ، شیر، خامه و ادویه تشکیل شده مصرف میشه. در برلین لته وانیلی محبوبیت زیادی داره. در ایران به دلیل اینکه نوشیدنی تند کمتر مورد استقبال مردم قرار میگیره. عموم کافی شاپ ها این چای رو با دارچین و هل زیاد که با ذائقه ایرانی جور درمیاد و زنجبیل و فلفل کم (برای تند نشدن) به همراه شکر زیاد سرو می کنن. به دلیل محبوبیت زیاد، انواع خیلی زیادی از این نوشیدنی وجود داره اما ما این جا معروفترین ها رو به شما معرفی می کنیم.

  1. چای ماسالا رژیمی (بدون شکر، عسل و هر نوع شیرین کننده ای)
  2. چای ماسالا وگان (بدون شیر یا همراه شیر گیاهی مثل شیر بادام)
  3. چای ماسالا خارجی (چای لاته همراه با طعم دهنده های مختلف مثل وانیل)
  4. چای ماسالا زنجبیل تند (نسبت زنجبیل به باقی ادویه ها بیشتر هست)
  5. چای ماسالا پودری (ادویه ها از قبل حرارت دیدن و پودر شدن)
  6. چای ماسالا کاداک ( مخصوص زمستان و حاوی زرچوبه به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی)
  7. چای ماسالا ایرانی (پر از دارچین و هل، کم زنجبیل و معمولا بدون فلفل به همراه شکر)
  8. چای ماسالا هندی (با شیر گاومیش و شکر)
  9. چای ماسالا اسپرینگ ( مخصوص بهار همراه با شکر زیاد)

برای دیدن رسپی انواع چای ماسلا به بلاگ سایت مراجعه کنید.

خواص چای ماسالا

این نوشیدنی به دلیل داشتن تعداد زیادی از ادویه ها خواص زیادی برای سلامتی شما داره. 12 مورد از خواص این چای رو با هم بررسی می کنیم تا مشخص بشه با مصرف روزانه این نوشیدنی چه اتفاقی برای بدن شما میوفته.

1. خواص چای ماسالا برای لاغری

افزایش متابولیسم در بدن یک فاکتور مهم برای تناسب اندام و سلامتی به حساب میاد. متابولیسم بالا نشون میده که سوخت و ساز بدن سریع شده و بدن به خوبی غذا رو هضم میکنه (آنزیم های گوارشی به درستی کار می کنن) و به درستی از انرژی بدست آمده از غذا استفاده میکنه. همچنین تمام اعضای بدن به درستی کار می کنن. نوشیدن این چای باعث میشه در کوتاه مدت متابولیسم بدن شما بالا بره و سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کنه. کل فرآیند هضم غذا با نوشیدن ماسلا بهبود پیدا میکنه.
این چای با شیر گاو یا شیر سویا درست میشه. زمانی که شما این نوشیدنی حاوی شیر رو مصرف می کنید. مقداری پروتئین وارد بدنتون میشه. خاصیت پروتئین اینه که به شما احساس سیری میده و باعث میشه مدت طولانی تری سیر بمونید و گرسنه نشید . این فرآیند به جلوگیری از پرخوری و کاهش وزن شما کمک می کنه. به دلایلی که گفته شد چای ماسالا میان وعده خوبی به حساب میاد که به شما برای رسیدن به تناسب اندام کمک میکنه. بعضی افراد برای اینکه درصد چربی این نوشیدنی رو به 0% برسونن بدون شیر درستش می کنن. اما این کار باعث میشه زود گرسنه بشن و  چای بدون شیر خیلی برای لاغری مفید نباشه.
مطالعان نشان دادن که نوشیدن 3 فنجان چای سیاه ممکنه به جلوگیری از اضافه وزن و افزایش چربی ناحیه شکم کمک کنه. همچنین مصرف فلفل سیاه ممکنه از تجمع چربی در بدن جلوگیری کنه.
برای اینکه این چای به تناسب اندام و لاغری شما کمک کنه باید 3 نکته رو رعایت کنید.

در آخر باید گفت هیچ خوراکی به تنهایی به لاغری شما کمک نمیکنه. مجموعه ای از عوامل مختلف مثل ورزش و رژیم غذایی مناسب و میان وعده های کم کالری باعث کاهش وزن میشن.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرما خوردگی

وجود میخک و دارچین در این نوشیدنی باعث میشه سیستم ایمنی فرد تقویت بشه. این 2 ادویه در کنار هم اثر دارویی همدیگرو افزایش میدن و باعث میشن سیستم ایمنی در برابر عفونت ها ضعیف نشه.

3. جلوگیری از ابتلا به سرطان

تحقیقات زیادی به این نتیجه رسیدن که خواص آنتی اکسیدانی (ضد اکسید کننده) این چای میتونه باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان و بوجود آمدن سلول های سرطانی در افراد بشه. مطالعات روی دارچین، هل و زنجبیل ثابت کرده که مصرف این مواد برای پیشگیری از سرطان مفید هست.

4. افزایش سطح انرژی

ماده اصلی این نوشیدنی چای سیاهه که مقدار زیادی کافئین داره. وجود کافئین به همراه ادویه هایی مثل زنجبیل و دارچین که محرک هستن و طبع گرمی دارن باعث افزایش سطح انرژی فرد مصرف کننده میشه.

5. بهبود سلامت قلب و جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی

وجود چای سیاه، میخک، هل و زنجبیل باعث میشه این نوشیدنی آنتی اکسیدان زیادی داشته باشه. میخک و هل با سطح بالای کلسترول مبارزه می کنن. پایین نگه داشتن کلسترول بد باعث میشه از شکل گیری پلاک هایی که باعث مصدود شدگی عروق میشن جلوگیری بشه و افراد به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا نشن.
مطالعات نشان دادن که مصرف دارچین میتونه باعث کاهش کلسترل بد (LDL) و تری گلیسیرید تا 30% بشه. برای کاهش کلسترل و تری گلیسیرید باید روزانه حدود 1 تا 6 گرم دارچین مصرف بشه که بیشتر از اون چیزیه که ما داخل یک فنجان چای می نوشیم. اما گزارش ها نشون دادن که دوز های کمتر از 120 میلی گرم در روز هم ممکنه برای تاثیر مفید روی سلامت قلب کافی باشه.
تحقیقات نشان دادن که نوشیدن 4 فنجان چای سیاه در روز میتونه کمی فشار خون رو کم کنه همچنین با نوشیدن 3 فنجان چای سیاه در روز 11 درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتر میشه.

6. کاهش التهاب در بدن

محققان تاثیر ضد التهابی زنجبیل رو ثابت کردن. از طرفی میخک یکی دیگه از ادویه های این چای به عنوان مسکن طبیعی استفاده میشه و به زنجبیل برای مبارزه با التهاب کمک میکنه.

7. کنترل فشار خون

این نوشیدنی به تنظیم گردش خون در بدن کمک میکنه که باعث میشه نوسانات فشار خون کمتر پیش بیاد. در نتیجه اگه شما نوسان فشار خون دارید نوشیدن این چای میتونه به بهبود این مشکل کمک کنه. از طرفی این چای مثل داروهای رقیق کننده خون عمل میکنه و با رقیق کردن خون باعث میشه از مشکلات ناشی از فشار خون بالا جلوگیری بشه. نوشیدن این چای باعث کنترل ضربان قلب و فشار خون میشه.

8. کمک به هضم غذا

مواد به کار رفته در این چای مثل هل سبز و میخک فرآیند گوارش رو راحت تر می کنن. اضافه شدن زنجبیل به این مواد باعث تاثیر بیشتر و ایجاد اثر آرام بخش برای بدن میشه. اگه با هضم غذا مشکل دارید. حتما این نوشیدنی رو با هل سبز تهیه کنید چون تولید بزاق رو افزایش میده و هضم غذا رو راحت تر میکنه.
داریچین، میخک، هل و فلفل سیاه همه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستن و از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت باکتریایی جلوگیری می کنن.

9. جلوگیری از نفخ

خیلی وقت ها پیش میاد که به دلیل رژیم غذایی نامناسب غذایی میخوریم که باعث نفخ میشه. ترکیبات ماسالا از کشیده شدن هوا و آب اضافی به معده جلوگیری می کنن. این خاصیت باعث میشه شما از نفخ و گاز گرفتگی معده رها بشید و غذا رو راحت تر هضم کنید.

10. کاهش درد قاعدگی

مصرف این چای یکی از طبیعی ترین و موثر ترین راه های برای مبارزه با درد قاعدگی (گرفتگی عضلات PMS) به حساب میاد. اکثر خانم ها در دوران قاعدگی از درد شکم و گرفتگی عضلانی رنج میبرن. موادی که داخل این نوشیدنی هست روی آرامش اعصاب، تعادل هورمونی و شل کردن ماهیچه ها تاثیر مثبت داره. همچنین خواص ضد التهابی این ادویه ها باعث تسکین درد میشه.

11. پیشگیری از ابتلا به بیماری قند

یکی از شایع ترین بیماری های امروز در جهان دیابت هست. بهتره برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قند، شیرینی کمتر مصرف کنیم و موادی رو جایگزین شیرینی و شکلات بکنیم که از ابتلا به دیابت ما جلوگیری می کنن. این چای خواصی داره که خطر ابتلا به دیابت رو کاهش میده. این کار رو از طریق کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت بیشتر انسولین در بدن انجام میده.
با مصرفه دارچین ممکنه سطح قند خون ناشتا بین 10 تا 29 درصد کم بشه. در یک مطالعه 2 گرم پودر زنجبیل به افرادی که  دارای بیماری دیابت نوع 2 بودن دادن. این کار باعث شد سطح قند خون این افراد تا 12% کم بشه. مقدار زنجبیل و دارچین تاثیر گذار روی دیابت بین 1 گرم تا 6 گرم در روز هست.
تمام این خواص زمانی روی بدن شما تاثیر میذاره که این چای رو خودتون در خانه درست کنید. چون چای ماسالایی که در کافی شاپ ها سرو میشه و یا به صورت پودر آماده مصرف میشه حاوی مقدار زیادی شکر هست که تمام خواص ضد دیابتی ماسالا رو از بین میبره.

12. ضد تهوع در دوران بارداری

زنجبیل خاصیت ضد تهوع داره و میتونه تهوع دوران بارداری رو کاهش بده. یک مطالعه روی 1278 خانوم های باردار نشان داده مصرف روزانه 1.1 تا 1.5 گرم زنجبیل باعث کاهش تهوع میشه که این خاصیت با نوشیدن این چای هم بدست میاد. (حتما قبل از مصرف در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید)

ارزش غذایی چای ماسالا

یک فنجان چای ماسالا 105 کالری داره. در این بین کربوهیدرات ها 49 کالری، پروتئین ها 10 کالری و چربی 33 کالری رو تشکیل میدن.

ارزش هر فنجان به % در مقادیر روزانه:

انرژی 105 کالری 5%
پروتئین 2.5 گرم 5 درصد
کربوهیدرات 12.2 گرم 4 درصد
فیبر 0 گرم 0%
چربی 3.7 گرم 6٪
کلسترول 9.1 میلی گرم 2٪
ویتامین ها
ویتامین A 91.4 میکروگرم 2٪
ویتامین B1 (تیامین) 0 میلی گرم 0٪
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) 0.1 میلی گرم 9٪
ویتامین B3 (نیاسین) 0.1 میلی گرم 1٪
ویتامین C 0.6 میلی گرم 2٪
ویتامین E 0 میلی گرم 0٪
اسید فولیک (ویتامین B9) 4.1 میکروگرم 2%
مواد معدنی
کلسیم 120.7 میلی گرم 20 درصد
آهن 0.2 میلی گرم 1٪
منیزیم 11.5 میلی گرم 3 درصد
فسفر 75.4 میلی گرم 13 درصد
سدیم 10.9 میلی گرم 1٪
پتاسیم 59.7 میلی گرم 1٪
روی 0 میلی گرم 0 درصد

برای مطلع شدن از ترکیبات چای ماسالا به مقاله با همین نام در بلاگ سایت مراجعه کنید.

طرز مصرف چای ماسالا

طریقه مصرف چای ماسالا آماده

فقط کافیه پودر ماسالا رو همراه با آب جوش داخل لیوان بریزید و شروع کنید به هم زدن. ( با اینکه طریقه استفاده چای ماسالا آماده راحته اما پیشنهاد میکنیم برای بهره بردن از خواص این چای و چشیدن طعمی بهتر این نوشیدنی رو در خانه تهیه کنید)

طریقه مصرف چای ماسالا آماده با شیر

در این حالت شما شیر رو داخل قابله میریزید و روی حرارت میذارید تا گرم بشه بعد تی بگ آماده ماسالا رو داخلش میندازین تا چند دقیقه باهم بجوشن.

طریقه مصرف چای ماسالا با آب جوش

در این حالت شما از شیر برای تهیه این چای استفاده نمی کنید و فقط ادویه ها و برگ چای رو در آب میجوشونید.

طریقه مصرف چای ماسالا با شیر

در این حالت مراحل رو طبق طرز تهیه چای ماسالا خانگی پیش میرید و قبل از سرو نوشیدنی رو از صافی رد می کنید.

نکته مهم اینه که طرز تهیه چای ماسالا و طرز استفاده چای ماسالا تاثیر زیادی روی خواص و طعمی که از این نوشیدنی دریافت می کنید داره.

برای تهیه چای ماسالا خوشمزه و خانگی به مقاله طرز تهیه چای ماسالا با شیر در خانه در بلاگ سایت مراجعه کنید.

مضرات چای ماسالا

در حال حاضر هیچ توافق نظری روی اینکه چه مقدار چای ماسالا در روز مصرف کنیم تا این خواص به بدنمون برسه وجود نداره. یکی از دلایلش اینکه اکثر تحقیقات روی عناصر تشکیل دهنده این چای به صورت جداگانه بررسی شده. مثلا تاثیر مصرف زنجبیل یا دارچین رو مورود مطالعه قرار دادن نه مصرف روزانه این نوشیدنی.
یکی از مضرات این چای میتونه وارد کردن مقدار زیادی کافئین به بدن باشه. کافئین علاوه بر خواصی که داره ممکنه باعث اضطراب، میگرن، تهوع و بیقراری، فشارخون و بدخوابی بشه. افراد بالغ باید از مصرف بیشتر از 400 میلی گرم کافئین در روز پرهیز کنن و خانوم های باردار باید کمتر از 200 میلی گرم در روز مصرف کنن. هر فنجان چای حدود 25 میلی گرم کافئین داره.
این چای برای افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت و معدشون در تحمل لاکتوز ناتوان هست مناسب نیست مگر اینه با شیر گیاهی یا بدون لاکتوز تهیه بشه.
در آخر این چای میتونه منبع خوبی از خواص مفید برای بدن شما باشه اما حتما برای مصرف بیش از حد این نوشیدنی با پزشک مشورت کنید و ترجیحا بیشتر از 3 فنجان در روز این چای رو مصرف نکنید.

چای ماسالا در نقاط مختلف دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده. با توجه به ادویه های زیادی که در این چای وجود داره و خواص مفیدی که این ادویه ها برای سلامتی انسان دارن، پیشنهاد میشه حتما این نوشیدنی رو داخل برنامه غذایی قرار بدید. البته به ارزش غذایی، کالری، نحوه درست مصرف و مضرات چای ماسالا توجه کنید تا بهترین نتیجه رو از نوشیدن این چای بگیرید.

 

خروج از نسخه موبایل