نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

روغن زیتون برای چه مو هایی مناسب است؟ + نحوه استفاده

روغن زیتون

از زمان قدیم تا به امروز روغن زیتون یکی از مواد طبیعی برای تقویت مو به حساب میاد و مورد استفاده تعداد زیادی از آدم ها قرار می گیره؛ اما آیا روغن زیتون برای همه ی مو ها مناسبه؟ آیا انواع روغن زیتون خواص یکسانی برای مو دارن و برای تقویت مو میشه از هر نوع روغن زیتونی استفاده کرد؟ آیا تمام خواصی که ادعا میشه روغن زیتون برای مو داره، از نظر علمی ثابت شده؟ جواب کوتاه به این سوالات به ترتیب به این شکله. خیر استفاده از روغن زیتون برای همه ی مو ها مفید نیست (استعمال خارجی). خیر همه روغن زیتون ها برای مو مناسب نیستن. خیر فقط تعدادی از خواص روغن زیتون برای مو به صورت علمی ثابت شده. در ادامه به تمام این نکات پرداخته و توضیح داده میشه.

روغن زیتون برای چه نوع مو هایی مناسبه؟

روغن زیتون سرشار از اسید های چرب مثل اسید اولئیک (یک اسید چرب اُمگا 9)، اسید لینولئیک و اسید پالمیتیک، همچنین لیپیدها و آنتی اکسیدان ها هست. این مواد به مرطوب کردن مو و جلوگیری از آسیب های ناشی از خشکی مو کمک می کنن. در همین راستا تحقیق علمی در مجله بین المللی Trichology انجام شده که نشان میده، این روغن به مرطوب کنندگی مو کمک می کنه. (منبع) مطالعه دیگه ای در مجله Cosmetic Science انجام شده که نشان میده مخلوط کردن روغن زیتون با روغن نارگیل باعث مرطوب شدن مو و جلو گیری از ریزش ناشی از آسیب خشکی مو میشه. (منبع) به گفته دکتر میکائیلوف (Anar Mikailov) متخصص پوست و مو، عضو F.A.A.D این روغن فواید مرطوب کنندگی داره، اما برای هر نوع مو مناسب نیست و نباید مستقیما روی پوست سر مالیده بشه.

روغن زیتون چگونه به مو های خشک و آسیب دیده کمک می کنه؟

این روغن قادر هست به تار های مو نفوذ کنه. این نفوذ باعث میشه زمانی که مو با آب برخورد می کنه، رطوبت کمتری جذب کنه و این عمل یکی از عوامل آسیب دیدن و شکنندگی مو های خشک رو برطرف می کنه. زمانی که آب و رطوبت زیادی به مو نفوذ می کنه و بعد خشک میشه، تکرار این عمل یعنی جذب رطوبت زیاد و خشک شدن رطوبت جذب شده باعث میشه مو آسیب ببینه و شکننده بشه، همچنین بیش از اندازه خشک بشه. نفوذ روغن با جلوگیری از نفوذ بیش از حد آب (رطوبت) به مو، باعث جلوگیری از این مشکل و تنظیم رطوبت مو میشه.

روغن زیتون چگونه از ایجاد موخوره جلوگیری می کنه؟

این روغن ممکنه از موخوره یا همان دوشاخه شدن انتهای مو جلوگیری کنه. خواص مرطوب کنندگی روغن زیتون ممکنه باعث تقویت و افزایش خاصیت ارتجاعی مو بشه. به این ترتیب مالیدن این روغن ممکنه از موخوره یا دوشاخه شدن انتهای مو جلوگیری کنه. به این نکته باید توجه کنید، که ایجاد شدن مو خوره به عوامل مختلفی بستگی داره و استفاده از روغن فقط قبل ایجاد موخوره ممکنه به جلوگیری از این اتفاق کمک کنه و درمان نهایی باید توسط پزشک تشخیص داده بشه.
بنا بر یافته های علمی و نتیجه گیری های تجربی استفاده از روغن زیتون برای مو های خشک و تر مو های زخیم مفیده و ممکنه به جلوگیری از ایجاد موخوره کمک کنه.

روغن زیتون برای چه نوع مو هایی مناسب نیست؟

این روغن رو ترجیحا نباید به پوست سر بمالید، چون ممکنه باعث ایجاد مشکلاتی بشه. اسید های اشباع شده در این روغن باعث رشد مالاسزیا میشه؛ مالاسزیا قارچی هست که به صورت طبیعی در میکروفلور پوست سر وجود داره. استفاده از این روغن باعث رشد قارچ میشه و رشد بیش از حد این قارچ ممکنه باعث ایجاد شوره سر یا تینا ورسیکالر نوعی عفونت قارچی بشه. در کنار تاثیر اسید های اشباع، وجود اسید های غیر اشباع اضافی در تماس با پوست سر، ممکنه باعث التهاب و پوسته پوسته شدن پوست سر بشن.
این روغن نقطه دود پایینی نسبت به بقیه روغن ها داره. بنابراین قبل از استفاده از وسایلی مثل سشوار یا اتو مو نباید به مو های خود روغن زیتون بمالید؛ چون نقطه دود 160 درجه سانتیگرادی این روغن ممکنه باعث سوختن مو های شما بشه.
استفاده از این روغن روی تار موهای نازک و صاف باعث سنگین شدن این نوع مو ها میشه؛ همچنین ممکنه باعث ایجاد حس چربی بیش از حد در موهای شما بشه. بنابراین مالیدن روغن زیتون به مو های نازک و صاف توصیه نمیشه.
بنابراین استفاده از روغن زیتون برای افرادی که شوره سر دارن، موهای نازک و صاف دارن و قبل از استفاده وسایل حرارتی مثل سشوار و اتو مو مناسب نیست.

کدام نوع روغن زیتون برای مو مفیده؟

فقط روغن زیتون بکر و روغن زیتون فرابکر برای استفاده بر روی مو میتونن مفید باشن؛ به این دلیل که فقط این دو نوع روغن زیتون غنی از آنتی اکسیدان ها، اسید های چرب تک اشباع (اسید اولئیک، اسید لینولئیک و اسید پالمیتیک)، ویتامین E، فلاوونوئیدها (روتین، کوئرستین و کامفرول) و اسید فولیک (ویتامین B9) هستن و انواع دیگه روغن زیتون مثل لامپانت، پومیس و تصفیه شده (روغن زیتون بی بو) غنی از این مواد مفید برای مو نیستن. نکته مهم دیگه اینه که روغن زیتون اصل و خالص باید استفاده بشه.

چطور از روغن زیتون برای مو استفاده کنیم؟

مقدار روغن بستگی به حجم موی شما داره. می تونید با 2 قاشق روغن شروع کنید، بعد از مالیدن روغن به مو مقدار دقیق بدست میاد، که آیا 2 قاشق کمه یا زیاده. روغن رو به ساقه مو بمالید و برای حالت دادن بهتر از کلاه دوش استفاده کنید و اجازه بدید روغن به مدت 15 دقیقه روی مو ها باقی بمونه. انگشت ها رو لای مو ها ببرید و چند دقیقه مو ها رو با روغن به خوبی ماساژ بدید. قبل از مالیدن، روغن رو به مدت 10 الی 30 ثانیه داخل مایکروفر گرم کنید؛ دقت کنید روغن فقط باید کمی گرم بشه و اصلا نباید داغ بشه. برای راحت تر شدن این کار می تونید از بطری اپلیکاتور استفاده کنید. زمان انجام این کار یک تیشرت کهنه بپوشید تا روغنی شدن لباس مهم نباشه. اگه اولین بار روغن رو روی مو ها به مدت 15 دقیقه گذاشتید و دیدید که مو ها چرب نشد، می تونید این کار رو تا 30 دقیقه ادامه بدید. بعد از ماساژ دادن مو با روغن یک شانه با دندانه های پهن بردارید و چندین مرتبه به مو ها از بالا تا پایین بکشید. اگه مو های شما خشک و آسیب دیده هست، می تونید تا هفته ای 2 بار از روغن زیتون استفاده کنید؛ اگه مو های خیلی خشک نیست می تونید هفته ای 1 بار یا دوهفته 1 بار از روغن استفاده کنید. از روغن زیتون به روش های مختلفی میشه روی مو استفاده کرد، از استفاده روغن زیتون خالی بگیر تا مخلوط کردن با مواد طبیعی دیگه که برای مو مفید هستن و درست کردن ماسک مو طبیعی در خانه، استفاده از مرطوب کننده و شامپو های حاوی روغن زیتون. برای گرفتن نتیجه بهتر از این روغن بهتره از متخصص پوست و مو مشاوره بگیرید.

 

 

خروج از نسخه موبایل