نماد سایت فروشگاه اینترنتی عطر گیلان

10 کشور برتر تولید کننده چای در جهان در سال 2022

باغ چای (2)

چای بعد از آب پر مصرف ترین نوشیدنی جهانه و روز به روز محبوبیت این نوشیدنی بین مردم زیاد میشه. بنابراین کشورهای زیادی سعی می‌کنن چای تولید کنن و سهم بیشتری از بازار چای در جهان رو دراختیار بگیرن. در این متن 10 کشور برتر تولید کننده چای در سال 2022 گفته شده.

چین

چین بزرگترین کشور تولید کننده چای در جهانه و استان شاندونگ پایگاه اصلی تولید چای سبز در چین به حساب میاد.
چین زادگاه فرهنگ و نوشیدن چای به حساب میاد. این کشور برای چندین دهه جایگاه اول رو در تولید و عرضه چای به خودش اختصاص داده. حجم تولید این نوشیدنی در سال 2022 در چین حدود 2 میلیون تن هست (تقریبا 40% حجم تولید چای در کل کره زمین). بازارهایی که چین بهشون چای صادر میکنه، عمدتا در اروپا، آمریکا و شمال آسیا هستن.
چای چینی عطر، طعم و خصوصیات منحصر به فرد خودش رو داره. این کشور به خاطر انواع مختلف چای ازجمله چای سیاه، چای سبز، چای پوئر، چای زرد و چای گل معروفه.
چین مالک بیشتر از 2000000 هکتار زمین برای کشت چای هست، که عمدتاً این زمین ها در استان یونان، استان فوجیان، استان هوبی، استان سیچوان و استان هونان هستن. این مناطق برای مزارع چای با رشد بالا ایده آل هستن. کاشت و تولید چای در چین بخش مهمی از توسعه اقتصادی این کشور به حساب میاد.
چین با داشتن آب و هوای معتدل و پایدار شرایط مناسبی برای رشد گیاه چای داره. علاوه بر شرایط مناسب آب و هوایی، منابع انسانی و شرایط جغرافیایی هم از عوامل موثر در رشد تولید چای در این کشور هستن.

هند

هند دومین کشور بزرگ تولید کننده چای هست و منطقه آسام بیشترین میزان تولید چای در این کشور رو به خودش اختصاص داده.
هند به عنوان همسایه چین با تولید حدود 1 میلیون تن چای در سال 2022 دومین کشور بزرگ تولید کننده چای به حساب میاد. بریتانیایی ها محصول چای رو برای اولین بار در سال 1824 به هندی ها معرفی کردن تا با انحصار تولید چای در چین رقابت کنن. این در حالیه که با وجود 1 میلیارد مصرف کننده چای در کشور هند، بیشتر از نصف محصولی که این کشور تولید میکنه به مصرف داخلی میرسه. در هند این گیاه بیشتر در مناطق دارجلینگ، آسام، بنگال غربی، تامیل ناندو، کرالا و کارناتاکا کشت میشه. ده هزار باغ چای با بیشتر از 600000 هکتار زمین در این کشور وجود داره. آسام بزرگ ترین استان تولید کننده این محصوله، که حدود 52% از تولید کل این کشور مربوط به این استان میشه.

کنیا

کنیا سومین کشور بزرگ تولید کننده چای در جهانه و تنها کشور آفریقایی هست، که بین 10 کشور برتر تولید کننده چای در جهان وجود داره. این کشور در سال 2022 حدود 400 میلیون تن چای تولید کرده و به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های چای سیاه در جهان شناخته میشه. کنیا در قاره آفریقا در نزدیکی خط استوا قرار داره، که باعث میشه نور آفتاب کافی برای پرورش این گیاه داشته باشه و شرایط در این کشور برای پرورش این گیاه بهینه باشه.
تخمین زده میشه، که بیش از 500000 کشاورز کنیایی در مقیاس کوچک در سرتاسر این کشور با حدود 236000 هکتار زمین چای کشت می‌کنن. این گیاه در مناطق معروف از جمله منطقه Kericho، Nyambene Hills و Nandi کشت میشه.

سریلانکا

در بین کشور های برتر تولید کننده چای، سریلانکا رتبه چهارم رو داره. این کشور به “چای سیلان” که طعم و عطر منحصر به فردی داره معروفه. این کشور بیشتر از 340 هزار تن چای در سال 2022 تولید کرده. تولید این محصول حدود 2% از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سریلانکا تشکیل میده. حدود 200000 هکتار باغ چای در سریلانکا وجود داره، که در مناطق Sabaragamuwa، Nuwara-Eliya، Dimbula، Ruhuna، Uva، Uda Pussellawa و Kandy کشت میشه. عموم چای تولیدی در این کشور به روش ارتدوکس تولید میشه.
برای آشنایی بیشتر با روش ارتدوکس به مقاله چای چگونه تولید می شود در بلاگ سایت مراجعه کنید.

ویتنام

ویتنام یکی از بزرگ ترین تولید کننده های چای سیاه، چای سبز و چای نیلوفر آبی در جهانه. ویتنام با آب و هوای گرمسیری و دشت های مرتفع در سراسر کشور جایگاه پنجم رو در این فهرست به خودش اختصاص داده. این کشور در سال 2022 بیشتر از 200 هزار تن چای تولید کرده. چای تولید ویتنام در بازارهای آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکا به فروش میرسه. چای مورد علاقه مردم این کشور چای سبز هست؛ مردم ویتنام چای ساده با طعم بسیار ملایم و عطر ملایم رو دوست دارن. این کشور به خاطر چای نیلوفر آبی هم بسیار معروفه. این چای با بستن گل نیلوفر با چای سبز و رها کردنشون در طول شب برای گرفتن عطر گل به چای تهیه میشه. چای نیلوفر آبی دارای طعم، عطر و فرهنگ نوشیدن منحصر به فرد هست، که در سراسر ویتنام دیده میشه.
مزارع این گیاه در ویتنام بیشتر در استان های شمالی مثل ها جیانگ، تای نگوین، فو تو و غیره و مناطق مرتفع مثل لام دونگ قرار دارن. ویتنام بیشتر از 120000 هکتار باغ چای داره و تعداد زیادی کشاورز ماهر در حال کشت و برداشت برگ این گیاه هستن.
ویتنام اخیرا به یکی از بزرگ ترین صادر کننده های چای سیاه در جهان تبدیل شده. انواع چای سیاه ویتنامی مثل چای ایرانی بر اساس اندازه برگ، جایگاه برگ در بوته، منطقه تولید و نحوه تولید فرآوری میشه، که باعث میشه انواع چای ویتنامی طعم منحصر به فردی داشته باشن. برای اطلاعات بیشتر جهت شناخت انواع چای ایرانی به بلاگ سایت مراجعه کنید.

ترکیه

ترکیه در سال 2022 حدود 200 هزار تن چای تولید کرده. 84000 هکتار باغ چای در شمال شرقی این کشور و نزدیک به دریا سیاه وجود داره. کشت این محصول در مناطقی مثل استان ریزه، استان ترابزون، استان آرتوین، استان گیرسون و استان اردو انجام میشه. در بین این استان ها ریزه بیشتر از 66% از چای ترکیه رو تولید میکنه. این باعث شده استان ریزه به یک مزرعه بزرگ و وسیع چای در این کشور تبدیل بشه.
کشور ترکیه مناطق مختلفی با آب و هوای متفاوت داره. کوه های کاچکار در این کشور که در نزدیکی دریای سیاه هستن، آب و هوایی ایده آل برای تولید چای دارن.

اندونزی

اندونزی در کنار ویتنام جز کشورهای تولید کننده چای در جنوب شرق آسیا به حساب میاد. این کشور در سال 2022 حدود 150 هزار تن چای تولید کرده. بیشتر چای تولید شده در این کشور چای سیاه و چای سبز هست، که از نوع آسام و در Wonosari در شرق جاوا قرار داره. اندونزی بیشتر از 110000 مزرعه چای داره.

ژاپن

ژاپن به خاطر مراسم و تشریفات نوشیدن چای بسیار معروفه. در این مراسم دو نوع چای سبز با نام های چای سبز ماتچا و چای سبز سنچای مصرف میشه. این کشور در سال 2022 90 هزار تن چای تولید کرده. ژاپن 43000 هکتار باغ چای داره، که در استان های شیزوکا، کاگوشیما، میه، میازاکی و استان کیوتو وجود دارن.

ایران

ایران تنها کشوری در خاورمیانه هست، که بین 10 تولید کننده برتر در جهان قرار داره. این کشور در سال 2022 تقریبا 84000 چای تولید کرده. چای برای اولین بار در قرن پانزدهم به لطف گسترش تجارت در مسیر جاده معروف ابریشم به ایران وارد شد. با اینکه این محصول برای اولین بار در سال 1899 کشت شد، اما در حال حاضر ایران حدود 18000 هکتار مزرعه چای داره، که در استان گیلان کشت میشه و به نام چای لاهیجان معروفه. با توجه به مصرف زیاد چای در ایران، مقدار زیادی از تولید به مصرف کننده داخلی اختصاص پیدا می‌کنه.
برای تهیه چای ایرانی لاهیجان به قسمت فروشگاه سایت مراجعه کنید.

آرژانتین

آرژانتین بزرگترین تولید کننده چای در قاره آمریکا و تنها کشور این قاره هست، که بین 10 کشور برتر تولید کننده چای در جهان وجود داره. این کشور در سال 2022 حدود 70000 تن چای تولید کرده. این کشور چای سیاه، چای سبز و چای معروفی به نام ماته رو در استان های ، Corrientes، Formosa، Chaco و Tucuman تولید می‌کنه. ماته چای معروف این کشور هست، که فرهنگ مخصوص خودش رو داره و طعمی خاکی و تلخ داره.

10 کشور برتر تولید کننده چای در جهان به ترتیب چین، هند، کنیا، سریلانکا، ویتنام، ترکیه، اندونزی، ژاپن، ایران و آرژانتین هستن.

 

 

خروج از نسخه موبایل